Online gids voor een duurzame levensstijl The Lemon Spoon: ‘Alle inspanningen zijn het waard’

The Lemon Spoon © Jon Verhoeft

The Lemon Spoon is een online gids die ecomerken in de kijker zet en tips geeft voor een duurzame levensstijl. Het platform wil een versnelling hoger schakelen en roept daarom haar publiek op om via een crowdfunding een steentje bij te dragen.

Waar staat The Lemon Spoon voor en wat is jullie doel?

Caroline Vermeersch: ‘Als we onze eigen levens en – meer nog – de wereld willen verbeteren, is het aan ons om een beweging aan te zwengelen en verantwoordelijkheid te nemen. Met The Lemon Spoon hebben we als doel om bij te dragen aan die verbeterde wereld. Naast recycleren, upcyclen en tweedehands (kleding) kopen is lokaal, eerlijk en duurzaam consumeren al een grote stap voorwaarts.

Verandering kost tijd en energie, maar alle inspanningen zijn het waard.

We willen tips geven en mensen op weg helpen die willen bijdragen aan die verandering, maar misschien niet weten hoe. We willen daarom een selectie van duurzame merken voorstellen, ons publiek nuttig advies geven en hen eraan herinneren dat verandering tijd en energie kost, maar dat hun inspanningen het waard zijn.

Verandering is een zeer traag proces en The Lemon Spoon wil er zijn om mensen te helpen om hun streefdoelen te bereiken.’

Zijn mensen aan het wachten op een online gids met duurzame tips en merken? Wie is het targetpubliek van jullie platform?

Caroline Vermeersch: ‘Het idee achter The Lemon Spoon is dat iedere microverandering in consumentengedrag kan bijdragen – op welke manier dan ook – aan een meer duurzame ontwikkeling van onze planeet en een betere gezondheid voor ons allemaal.

Caro
CaroĀ© Jon Verhoeft

We hebben een enorme interesse gezien in het vertragen van het ritme van het leven. We hebben ons lang genoeg moeten haasten, we hebben nood aan een pauze. Mensen vragen om een alternatief voor de snelle consumptiemaatschappij.

Er zullen er altijd zijn die het zich niet aantrekken en dit soort levensstijl niet in vraag stellen, maar we hebben de indruk dat steeds meer mensen zich bewust worden van de problemen die onze consumptiemaatschappij met zich meebrengt.’

Vanwaar komt de naam The Lemon Spoon?

Caroline Vermeersch: ‘Onze favoriete hobby is het klaarmaken en genieten van lekker eten. Daarom startten we onze eigen weg van verandering ook met het aanpassen van onze voedingsgewoontes.

Gezond eten wil niet zeggen dat we moeten diƫten

We hebben veel gehad aan de blog Deliciously Ella. Stap voor stap ontdekten we dat gezond eten niet wilde zeggen dat we moesten diƫten.

In een van de artikels van Ella staat dat het allemaal draait om het vinden van balans, moderatie en variatie. Een gezonde levensstijl houdt niet in dat het je leven moet domineren en het moet nooit tot in het extreme worden doorgedreven. In plaats daarvan zou het moeten draaien om het genieten van voedzaam voedsel dat lekker smaakt en waar je gelukkig van wordt. Dat is ons leidmotief geworden.

De kleine veranderingen die mensen vrijwillig doorvoeren, staan niet voor een beperking, maar net een positieve shift op lange termijn.

Citroenen zijn echt ons ding. We zijn begonnen met iedere ochtend een glas lauw water te drinken waar we een lepeltje citroensap aan toevoegden. In het begin was dat wat zuur, maar we geraakten eraan gewend. Al gauw voegden we aan bijna al onze gerechten een lepeltje citroen toe. Het geeft een interessante en lekkere twist aan je eten.

Zo is ons verhaal gestart: een kleine verandering, die misschien wat prikt in het begin, maar die eerste stap uit je comfort zone is altijd de moeilijkste. Nu zien we het grotere verhaal en zijn we trots op wat we bereikt hebben. We zijn deze aanpassingen snel gewoon geworden.

Met The Lemon Spoon willen we mensen tonen dat de kleine veranderingen die ze vrijwillig doorvoeren geen beperkingen zijn, maar net een positieve shift op lange termijn.’

Hoe vinden jullie duurzame partners om voor te stellen op jullie platform? Wat zijn de criteria?

Caroline Vermeersch: ‘Ieder merk dat we featuren op The Lemon Spoon voldoet aan minstens twee van de volgende criteria:

  • Ecologisch verantwoord: Energie en water besparend, gebruikmakend van herbruikbare, natuurlijk en biologische grondstoffen, lokaal produceren, seizoensgebonden consumeren en de biodiversiteit beschermen
  • Goed voor lichaam en geest: Wees bewust en verantwoordelijk, eet gezond en biologisch, doe aan sport, verwen jezelf, vergroot je kennis en wees nieuwsgierig, boost je potentieel, moedig cultuur en educatie aan.
  • Lokale en kleine productie: Steun lokale initiatieven en economieĆ«n, koop van kleine bedrijven, consumeer artisanale en huisgemaakte producten, reduceer werkeloosheid, reduceer vervoerskosten en milieuvervuiling, schakel onnodige tussenschakels uit.
  • Eerlijke handel: Zorg voor gezonde, veilige en eerlijke werkomstandigheden, handel steeds transparant, help ontwikkelingslanden om zich op een duurzame manier te ontwikkelen.
  • Recycleren: Gebruik recycleerbare materialen, koop tweedehands, doe aan hergebruik en repareer indien mogelijk, leef met minder.

Als een merk misleidend blijkt te zijn of we merken een gebrek aan transparantie op, zullen we de samenwerking stopzetten. We zijn er ons bewust van dat niemand perfect kan zijn, maar we kunnen wel allemaal bijdragen tot een betere wereld. Iedere stap in de goede richting is belangrijk.

Iedere stap in de goede richting is belangrijk.

Om eerlijk te zijn, kiezen we natuurlijk ook merken die volgens onze persoonlijke waarden of crushes thuishoren op The Lemon Spoon. Dat is waarom sommige merken misschien niet geselecteerd worden, ook al voldoen ze wel aan de criteria.

We willen een selectie die aan onze verwachtingen voldoet en aansluit bij onze eigen gewoontes. Zo willen we mensen eraan herinneren dat een ethische en duurzame keuze ook een esthetische keuze kan zijn.’

Waarom heb je ervoor gekozen om een businessmodel op te bouwen waarbij merken niet betalen om op The Lemon Spoon voorgesteld te worden?

De enige manier om een verschil te maken, is om samen te werken.

Caroline Vermeersch: ‘We geloven erg in ‘sharing is caring’. De meeste merken die wij op The Lemon Spoon voorstellen zijn startups. Meestal hebben ze geen gigantisch budget en is marketing niet hun prioriteit.

De enige manier om een verschil te maken, is om samen te werken. Zo kunnen we een stem hebben in een omgeving die overspoeld wordt door reclame.’

Het volgende hoofdstuk van The Lemon Spoon wordt ingeluid met een crowdunding campagne. Waarom willen jullie het op deze manier aanpakken?

Caroline Vermeersch: ‘Een crowdfunding is gestoeld op de participatie van het publiek, wat wil zeggen dat iedereen die een bijdrage levert ook deel uitmaakt van het project. Het is voor ons project noodzakelijk dat mensen bewust worden gemaakt, maar ook worden aangemoedigd om actief deel te nemen. Een crowdfunding is daarom ideaal.

Een crowdfunding is gestoeld op de participatie van het publiek.

We hebben beslist om een crowdfunding te lanceren om een nieuw businessmodel te testen. Aangezien de merken niet betalen om op ons platform te verschijnen, moeten we andere manieren verzinnen om financiĆ«le ondersteuning te vinden. Door te starten met een crowdfunding kunnen we langer nadenken over onze ideeĆ«n en hun levensvatbaarheid.’

Kijk op thelemonspoon.com en gingo.community voor meer informatie over het platform en de crowdfunding.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
https://www.youtube.com/270480360https://www.youtube.com/channel/UCMtVdpac-MjS0BTCh1IZIjg1.0The Lemon SpoonYouTubeThe Lemon Spoon’s crowdfunding campaignhttps://i.ytimg.com/vi/xn5jxcL1kz0/hqdefault.jpg480video

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content