“Kinderhelden zetten aan tot ongezond eten”

© iStock

Kinderhelden zoals Maya de Bij, K3 en Mega Mindy zetten kinderen met reclames aan tot snoepen en ongezond gedrag. Daardoor kunnen ze op jonge leeftijd al overgewicht ontwikkelen, wat hen de rest van hun leven kan achtervolgen. Dat meldt de Nederlandse voedselwaakhond foodwatch op basis van eigen onderzoek.

Foodwatch onderzocht in totaal 24 producten die gepromoot worden door kinderhelden. Alle producten bleken volgens criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) rood te scoren op minstens één voedingsstof. Zo scoorden 20 van de 24 producten onvoldoende op suiker, 4 op vet, 13 op verzadigd vet, en 4 op zout. “Volgens de WHO-criteria zou niet één product richting kinderen kunnen worden gepromoot”, stelt foodwatch.

E-mailactie

Om de ‘ongezonde kindermarketing’ te stoppen, is de consumentenorganisatie een e-mailactie gestart tegen het Belgische multimediabedrijf Studio 100. In de mails vraagt foodwatch Studio 100 te stoppen met het “uitlenen” van haar kinderidolen voor de promotie van producten als koekjes, ijs, snoep, chips, hagelslag en fruitsap.

Niet alleen Studio 100

Foodwatch nuanceert wel het belang van Studio 100, want dat bedrijf is lang niet de enige partij die haar karakters via licenties uitleent aan ongezonde producten. Ook bedrijven als Disney, Nickelodeon en de Efteling ‘verhuren’ hun kinderidolen aan voedselfabrikanten die onverantwoorde producten aanbieden.

(Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content