Deze reclamemakers lieten zich inspireren door president Donald Trump

© Diesel

Het is logisch dat grote maatschappelijke veranderingen weerspiegeld worden in de maatschappij en in de creatieve zaken die die maatschappij voortbrengt. Ook reclamebureaus gebruiken maar wat graag hun platform om bepaalde zaken in de spotlights te zetten. Opvallend: deze maand kaartten grote bedrijven als Dove, Diesel en Björn Borg allemaal al dan niet subtiel het beleid van Amerikaans president Donald Trump aan

.

Zo runde Dove een campagne rond ‘alternative facts’, de term die legendarisch werd gemaakt door Kellyanne Conway, Counselor to the President die het feit dat Donald Trump foute cijfers doorgaf aan de pers afdeed als ‘alternative facts’. Dove zag de kans schoon en gebruikte dan ook alternative facts om hun nieuwe deodorant aan te prijzen. In plaats van te vermelden dat hun deodorant nare geurtjes weghoudt of dat het flacon een strak design heeft, claimden de reclamemakers dat Dove deodorant je WiFi-signaal helpt te versterken, je verloren sokken terugvindt en je IQ boost.

Deze reclamemakers lieten zich inspireren door president Donald Trump
© Dove

Ook DIESEL kwam op de proppen met een door Trump-geïnspireerde campagne. ‘Make Love Not Walls’ verwijst naar de muur die president Trump naar eigen zeggen wil optrekken langs de Mexicaanse grens om ‘bad hombres’ buiten te houden.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Tenslotte is er de Valentijnscampagne van Björn Borg, die allicht meer door de manier van campagnevoeren dan het beleid van de kersverse Amerikaanse president werd geïnspireerd. Via #DearRival willen ze rivaliteit weer in een positiever daglicht stellen. In plaats van je tegenstander zwart te maken kan je evengoed je tegenstander bedanken, omdat hij of zij je op de toppen van je tenen houdt en je de beste versie van jezelf laat zijn. Het is logisch dat een sportmerk als Björn Borg deze visie hanteert, maar nog fijner wanneer ze die woorden in daden omzetten. Om de campagne te illustreren installeerden ze voor Valentijn de Twitter Punching Bag: een bokszak met technologie waarmee je tweets naar je rivalen kan sturen. Henrik Bunge, CEO van Björn Borg trapte de actie letterlijk in gang door een tweet te versturen naar Nike CEO Mark Parker, die Bunge als zijn grootste concurrent beschouwt.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content