Op technologievlak is de leerkracht de leerling

Leerkrachten hebben nood aan ondersteuning in digitale vaardigheden. Meer dan 70% wil technologie inzetten in de klas en toch doen ze het zelden. Ze ontbreken middelen, vrezen dat de lessen digitaliseren te veel van hun tijd in beslag zal nemen of geven toe dat ze de vaardigheden missen om zelf digitaal lesmateriaal te maken.

Dat concludeert iMinds-MICT – een onderzoeksgroep van de Universiteit Gent in samenwerking met Tilburg University en de UniversitĆ© Catholique de Louvain (UCL) – dat in opdracht van Samsung peilde naar het gebruik van technologie bij Vlaamse, Waalse en Nederlandse leerkrachten.

Digitalisering is belangrijk maar voorlopig blijft in ons land de digitale (r)evolutie in de klas uit en daar wil Samsung wat aan doen. Wereldwijd zet de Zuid-Koreaanse elektronicaproducent zijn expertise in om gebruik van technologie in het onderwijs te stimuleren. Met slim onderwijs en vaardigheidstrainingen helpt het jongeren over de hele wereld zich beter voor te bereiden op de toekomst. Daarom vroeg het aan iMinds-MICT om leerkrachten te peilen naar hun noden.

Gebrek aan digitaal lesmateriaal

Over ƩƩn ding zijn leerkrachten het met mekaar eens: technologie integreren in de klas heeft belangrijke voordelen. Het helpt hen stimulerende leeromgevingen te creƫren en meer variatie in hun lessen te brengen. Bovendien houden leerlingen van technologie en zijn ze erdoor gemotiveerd. Ook voor het ontwikkelen van fundamentele vaardigheden zoals samenwerken en probleemoplossend denken is technologie onmisbaar.

Op technologievlak is de leerkracht de leerling

Wat maakt dan dat technologie zin weg niet vindt in het Belgische onderwijs? 39% van de Vlaamse leerkrachten en 53% van de Waalse kaart het gebrek aan infrastructuur en materiaal aan. Ook zijn er te weinig gebruiksvriendelijke apps voorhanden. Daar komt nog eens bij dat er vandaag nog maar weinig degelijk digitaal lesmateriaal bestaat.

Technologie succesvol integreren

Vermits de leerkrachten zelf onvoldoende vertrouwd zijn met technologie, hebben ze er vaak ook schrik van. Dat is vooral bij oudere vrouwelijke leerkrachten het geval. Zij staan dan ook sceptisch tegenover de komst van technologie in hun klas en stellen de meerwaarde ervan in vraag. Verder missen leerkrachten de vaardigheden om zelf digitaal lesmateriaal te maken. Op vlak van technologie blijkt de leerkracht dus vaak de leerling.

Het huidige onderwijs staat voor een boeiende uitdaging, vindt Samsung. Michiel Dijkman, Manager Corporate Affairs van Samsung: “Benelux-leraren hebben behoefte aan ondersteuning in de vorm van opleiding en nascholing, zowel van experts als van collega’s die technologie al met succes inzetten in de klas. In Nederland hebben we al een programma opgestart waarbij leerkrachten innovatieve manieren van lesgeven met elkaar kunnen delen via het Smart Education Hub initiatief. In BelgiĆ« is het onze ambitie om iets gelijkaardigs op te zetten al dan niet met externe partners.”

Wil je meer weten? Ontdek inspirerende verhalen over technologie en innovatie op www.samsung.com/be/discover/