Het geluid van de toekomst komt uit Hollywood

Liefde voor muziek en een passie voor design. Dat is wat de onderzoekers van het Audio Lab van Allan Devantier met mekaar gemeen hebben. In hartje Hollywood (Verenigde Staten) bouwen ze aan het geluid van de toekomst: het beste geluid in een vorm die daar best bij past. Een klinkend interview.

Het paradepaardje dat jullie hier ontwikkelden, is de Audio 360 luidspreker van Samsung, een draadloze designspeaker die de hele ruimte van geluid voorziet. Vertel daar eens iets meer over?

“Het is een eivormige luidspreker die via Wifi verbonden is met al je apparaten. Hij verspreidt geluid van zeer hoge kwaliteit doorheen de hele ruimte, 360° dus. Als je luidsprekers zou vergelijken met lampen, dan is de traditionele luidspreker een zaklamp. Wij wilden een gloeilamp maken, een bijzondere luidspreker die zoals een gloeilamp de hele kamer verlicht, de ruimte met geluid vult. In plaats van geluid vooruit te blazen, verspreidt dit toestel het ook omhoog. In elke hoek van de kamer weerklinkt het geluid even goed.”

Het geluid van de toekomst creëren: hoe doe je dat?

“Het ontwikkelingsproces verliep heel efficiënt dankzij de vernuftige apparatuur waarmee we simulaties deden. Zo hoefden we niet eindeloos veel prototypes te ontwikkelen, wat een tijdrovend proces is. In ons Audio Lab testen vijftien ervaren onderzoekers uitvoerig nieuwe apparatuur op zoek naar optimale geluidskwaliteit. Dat doen ze in één van de twee echoloze kamers die alle geluid absorberen. Zo optimaliseren we geluid. We testen en meten toestellen door ze onder meer te vergelijken met de meest high-end speakers. In amper tien minuten doen we 300 metingen met vijftien microfoons op meer dan zeventig plekken in de kamer. We vragen ons voortdurend af: ‘Hoe kunnen we het nog beter doen?’ Wil je topproducten ontwikkelen, heb je goede metingen nodig.”

Het geluid van de toekomst komt uit Hollywood

Klopt het dat jullie ook ‘blind’ naar muziek luisteren?

“Dat is juist. We laten proefpersonen naar muziek luisteren die we afspelen door uiteenlopende merken luidsprekers. Uiteraard krijgen ze het merk niet te zien. Zo beoordelen ze welke geluidskwaliteit hen het meest bevalt.”

Waarom zijn jullie precies in Hollywood gevestigd?

“Als je in de audiobusiness au sérieux genomen wilt worden, dan moet je in Hollywood zijn, niet in Silicon Valley. Hier zitten de beste mensen uit de industrie. Wij hebben de beste technische expertise en hier zit de kennis van de grootste Amerikaanse film- en platenmaatschappijen. Wil je het beste geluid ontwikkelen, moet je mekaar ontmoeten, samenwerken, je laten mentoren.”

Het geluid van de toekomst komt uit Hollywood

Focussen jullie je alleen op audioapparatuur?

“Onze focus ligt op kwalitatieve producten waar iedereen wat aan heeft, dus producten voor het grote publiek. Want wie houdt er nu niet van goede muziek op goede speakers. Daarom zijn we ook bezig met bijvoorbeeld tv’s. Tv-sets vormen vaak de basis van een meer uitgebreid geluidssysteem.”

Naast de geluidskwaliteit, hechten jullie ook belang aan de vormgeving.

“Met slim design maken wij het verschil. Onze luidsprekers zorgen niet alleen voor mooie akoestiek, ze zijn ook een stijlvolle aanwinst voor het interieur.”

Wil je meer weten? Ontdek inspirerende verhalen over technologie en innovatie op www.samsung.com/be/discover/