Beeldend kunstenaar Chris Milk over de toekomst van VR

Virtual reality of afgekort VR, is veel meer dan gamen en puur entertainment. Wat is de volgende stap in virtual reality? “Met VR kan je de afstand tussen mensen, plaatsen en dingen elimineren. Dat biedt ongeziene mogelijkheden en zal ons dagelijks leven beïnvloeden,” zegt Chris Milk, producer van onder meer muziekvideo’s van Kanye West, U2 en Arcade Fire.

Het idee van een virtuele realiteit is niet nieuw. Al in de jaren 50 was er voor het eerst sprake van. In 1962 ontwikkelde een zekere Morton Heilig de Sensora, een toestel dat meerdere zintuigen betrok bij het bekijken van een film. Vijf korte films zijn ontwikkeld voor de Sensora en alle vijf maakten ze uitgebreid gebruik van bijhorende geurverspreiders, ventilatoren, stereoluidspreker en 3D-beelden, zodat de kijker de film echt kon beleven. Het resultaat was indrukwekkend maar interesse voor de machine was er amper.

Met de recente technologische ontwikkelingen zoals 3D-camera’s die 360° filmen, VR headsets en augmented reality apps, staat VR aan de vooravond van een definitieve doorbraak. Dankzij producenten als Samsung is virtual reality eindelijk toegankelijk voor de consument. Denk maar aan de Marriott hotels die in samenwerking met de Zuid-Koreaanse elektronicaproducent hun succesvolle VRoom Service lanceerden. Zo worden hotelgasten in Londen in 90 seconden ‘geteleporteerd’ naar exotische oorden zoals Maui met behulp van de Samsung Gear VR-technologie.

Prikkeling van alle zintuigen

Wat is VR eigenlijk? Het is een computergestuurde simulatie waarbij je wordt ondergedompeld in een zo goed als levensechte ervaring, doordat al je zintuigen worden geprikkeld. Chris Milk: “Het is een revolutionair platform met veel potentieel. Dankzij virtual reality kan je gelijk wie naar gelijk waar en wanneer je maar wilt ‘verplaatsen’. Doordat we ons op overtuigende wijze voorstellen wat we in het echt zouden willen ervaren, creëren we herinneringen die ons brein als echt ervaart. Ook al speelde die beleving zich af in een wereld die niet bestaat.”

Beeldend kunstenaar Chris Milk over de toekomst van VR

Ook de manier waarop wij mekaar zien als mensen, kan je met VR beïnvloeden. Zo kan het bijvoorbeeld de journalistiek vorm geven. De New York Times demonstreerde dit door een documentaire The Displaced te verspreiden over drie vluchtelingen. Ze nemen de kijker mee naar virtuele tentenkampen zodat ze de barre omstandigheden ervaren alsof ze erbij zijn.

“Je mag er vanuit gaan dat ook andere media de mogelijkheden van VR onderzoeken”, vervolgt Chris Milk, “Je kan je ook afvragen welke effecten het heeft op onderwijs en leerprocessen.” Een voorbeeld hiervan is geneeskundestudenten die een patiënt opereren in een virtuele wereld.

Beeldend kunstenaar Chris Milk over de toekomst van VR

Revolutionaire technologieën breken pas echt door als ze gebruikt worden om onze levenskwaliteit sterk te verbeteren. Bij VR is dat niet anders. Chris Milk vervolgt: “Deze nieuwe kunstvorm staat nog in de kinderschoenen maar steeds meer bedrijven en studio’s investeren erin. We zien veel experimenten en onderzoeken. De toekomst is volgens mij simpelweg klaar voor goede content. We zullen grote experimentele verhalen zien, want storytellers zetten hun verhaal om naar 360°. Net als het jaren heeft geduurd voordat de close-up een vaste waarde was, zullen naarmate de technologie groeit, steeds meer VR-talenten van zich laten horen.”

Wil je meer weten? Ontdek inspirerende verhalen over technologie en innovatie op www.samsung.com/be/discover/