Duurzaamheid zit in elk kopje

Dat u met Nespresso heerlijke koffie in huis haalt, zult u allicht wel weten. Maar minder bekend zijn de vele inspanningen die het bedrijf neemt om ervoor te zorgen dat de koffie duurzaam wordt geteeld. Door de keuze die u maakt, elke dag, hebt u een grotere impact dan u zou denken.

Duurzaamheid zit in elk kopje

Al vele jaren werkt Nespresso nauw samen met Rainforest Alliance en Fairtrade International om een positieve impact te creëren voor het klimaat en op sociaal vlak. Daarom draagt sinds kort elke verpakking van Nespresso koffie het Rainforest Alliance certificaat voor duurzame inkoop, en lanceerde het ook een limited edition koffie met het Fairtrade label. Daarnaast heeft Nespresso ook een directe en langdurige relatie opgebouwd met de koffieboeren zelf, gebaseerd op respect en vertrouwen.

De duurzaamheidsinspanningen van Nespresso kennen een lange geschiedenis. Zo ontwikkelde het bedrijf in samenwerking met Rainforest Alliance al in 2003 het Nespresso AAA Programma voor een duurzame kwaliteit, wat leidde tot een uniek systeem voor de inkoop van koffie. De focus ligt hierbij op een consistente aanlevering van kwaliteitskoffie en een positieve milieu- en sociale impact voor boeren. Het programma, dat boeren onder meer premies en technische assistentie van expert-agronomen biedt, helpt meer dan 70.000 boeren in 12 landen. 87% van alle Nespresso koffies komt uit het AAA Programma. Tegen 2020 moet dat 100% zijn.

Aan duurzaamheid werken kan op vele manieren, en dat is ook te merken bij Nespresso. Enkele voorbeelden:

- In Colombia heeft 92% van de koffieboeren geen toegang tot pensioenfondsen. Dankzij de samenwerking met Fairtrade International zijn 1.100 boeren intussen ingeschreven op een pensioenspaarplan. In 2018 komen er nog 3.000 boeren bij in Colombia & Indonesië.

- Nespresso plantte met partner PUR Projet al 1,4 miljoen bomen in Ethiopië, Guatemala, Colombia en Indonesië. Bomen zijn goed voor de koffieteelt want ze verrijken de bodem met bladeren en organisch materiaal, houden bodemerosie tegen, en beschermen koffieplanten tegen extreme weersomstandigheden zoals felle zon en zware regen. Bovendien creëren ze dankzij het hout en het fruit extra inkomsten voor de koffieboeren. Nespresso heeft als doel om tegen 2020 5 miljoen bomen geplant te hebben.

- Dankzij een samenwerking met Technoserve is intussen 35% van de landbouwkundigen die boeren training geven over onder meer de koffiepluk, bodembeheer en composteren, vrouwelijk. Technoserve geeft hen opleidingen en stimuleert vrouwen om de leiding te nemen in koffiecoöperaties.

Wil je meer weten over het duurzaamheidsprogramma van Nespresso? Klik hier.

Bekijk ook onze video!

Lees hier de andere artikels uit dit dossier.

Onze partners