Zelfs in luchtvervuiling blijft fietsen gezonder

11/05/16 om 18:48 - Bijgewerkt om 18:48

Fietsen en wandelen zijn beter voor de gezondheid dan autorijden, zelfs in steden met heel wat luchtvervuiling. Dat is de opmerkelijke conclusie van onderzoek aan de Britse universiteiten van Cambridge en East Anglia.

Zelfs in luchtvervuiling blijft fietsen gezonder

© iStock

Dat regelmatige lichaamsbeweging de kans op gezondheidsaandoeningen als diabetes, hartfalen en verschillende kankers vermindert, is geweten. Kiezen voor een actieve reismethode in de stad, zoals wandelen en fietsen, is dus een goede manier om regelmatig te bewegen en gezonder te zijn. Maar er heerst ook bezorgdheid over de blootstelling van zwakke weggebruikers aan de luchtvervuiling uit onder meer het autoverkeer in de stad.

Nu zijn onderzoekers van het Centre for Diet and Activity Research (CEDAR), een samenwerkingsverband tussen de universiteiten van Cambridge en East Anglia, tot de conclusie gekomen dat fietsen en wandelen gezonder blijven, zelfs bij hoge concentraties van luchtvervuiling. Ze gebruikten daarvoor een computermodel dat verschillende soorten reismethodes vergeleek met gegevens over de luchtvervuiling in locaties over de hele wereld. De resultaten werden gepubliceerd in het vaktijdschrift Preventive Medicine.

1 procent

In het overgrote deel van de steden in de wereld weegt de luchtvervuiling niet op tegen de gezondheidsvoordelen van een actieve verplaatsing, stelt de studie. Amper 1 procent van de steden in de luchtvervuilingsindex van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is zo vervuild dat het onverstandig is om er meer dan een half uur te fietsen per dag.

Delen

Ons model toont aan dat in Londen bijvoorbeeld de voordelen van een actieve reismethode altijd opwegen tegen de risico's.

"Ons model toont aan dat in Londen bijvoorbeeld de voordelen van een actieve reismethode altijd opwegen tegen de risico's", zegt Marko Tainio van de afdeling Epidemiologie aan de Universiteit van Cambridge. "Zelfs in Delhi, een van de meest vervuilde steden in de wereld, zouden mensen meer dan vijf uur per week moeten fietsen vooraleer de risico's groter worden dan de gezondheidsvoordelen."

Volgens medeauteur James Woodcock mogen de resultaten geen vrijgeleide zijn om luchtvervuiling te tolereren, integendeel. "De resultaten bieden net meer steun voor investeringen in infrastructuur die mensen uit hun auto's haalt en ze doet wandelen of fietsen", zegt hij. "Zo verminder je de vervuiling en verhoog je tegelijk de fysieke activiteit."

(IPS)

Onze partners