Tips van Karen Persyn: zo geniet je van een skireis zonder stijve ledematen

25/01/16 om 09:21 - Bijgewerkt om 11:49

Een weekje gaan skiën zonder voorbereiding levert vaak stijfheid en vermoeide benen op. Nochtans kan je je thuis gemakkelijk voorbereiden op je skireis, waardoor die vermoeide benen tot het verleden horen. Wij vroegen aan voormalig topskiester Karen Persyn hoe je je lichaam kan klaarstomen voor een intense skiweek.

Tijdens haar carrière won Karen Persyn meerdere Belgische titels en nam ze deel aan de Olympische Winterspelen van 2010. In oktober 2015 besliste Karen Persyn om een punt achter haar carrière te zetten. Ze is nu aan de slag als personal trainer in Fitness Center Schilde en geeft onder andere trainingen die klanten voorbereiden op hun skivakantie.

"Vaak gaan mensen skiën zonder zich voor te bereiden. Maar wie nooit sport en vervolgens een week op de latten kruipt, belast zijn lichaam. Dit heeft stijfheid en vermoeide benen tot gevolg, waardoor je minder alert bent en de kans op ongevallen stijgt. Begin daarom een aantal weken voor je vakantie je benen en romp te versterken en maak werk van je algemene conditie. Dit kan door 3 keer per week enkele korte oefeningen te doen. Je zult snel het verschil merken."

Je kunt deze oefeningen upgraden in een fitnesscentrum door gebruik te maken van rekkers, touwen, gewichten en dergelijke. Nog een laatste tip: het is belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren en de oefeningen correct uit te voeren. Van zodra je last ondervindt, zoek je beter begeleiding bij een personal coach in een fitnesscentrum

Onze partners