Sporten op vakantie? Zo doe je dat!

18/05/15 om 15:50 - Bijgewerkt op 21/05/15 om 09:30

Je vakantie is de eindbestemming van het trainingsprogramma waar je zolang voor gepuft en gezweet hebt. Maar hoe vermijd je dat je met overtollige kilo's terugreist? Personal coach Domien Van Rompaey geeft tips.

Sporten op vakantie? Zo doe je dat!

© Ilja De Weerdt

Volg personal trainer Domien Van Rompaey op Facebook en Instagram

1. De oooh! van onderhoud

Je gaat op reis om even alles achter te laten en tot rust te komen. Gezien ook trainingen je lichaam belasten en vakantie betekent dat niets moet, houd je het best relaxed en leuk. Maak het jezelf niet te moeilijk en ga voor basisoefeningen om je lichaam te onderhouden. Hoewel een gym op reis mooi meegenomen is, heb je heus geen gym nodig om te trainen. Dat doe je met je eigen lichaamsgewicht. Denk aan squats, pompen, lunges en hangoefeningen aan alles dat je kunt vastgrijpen.

2. Gooi je trainingsschema overboord

Laat je vaste trainingsschema voor wat het is en bedenk je dat elke vorm van beweging telt. Bouw je dagelijkse portie beweging zo spontaan mogelijk in, zoals een partijtje volleybal op het strand, een wedstrijd push-ups of waterspelletjes. Als cardio is lopen en wandelen ideaal, maar neem dan wel je loopschoenen mee. Probeer 's morgens te trainen, dan is het nog koel en de zonsopgang stimuleert je vast en zeker.

3. Neem enkele attributen mee

Nog in je koffer: kleine hulpmiddelen zoals rekkers, weerstandbanden voor oefeningen met je benen en armen of een springtouw. Het weegt amper iets, neemt weinig plaats in en zorgt op reis voor een leuke afwisseling.

4. Doe eens iets anders

Je vakantie is ideaal om je grenzen te verleggen. Oefen die gevreesde handstanden op het strand en spring creatief om met je omgeving. Snorkelen, raften of mountainbiken zijn leuke en originele manieren om je bestemming te verkennen én je angsten te overwinnen.

5. Voeding

Op reis gelden dezelfde regels als thuis: drink veel water, eet voldoende porties groenten en fruit en ga enkel tijdens het ontbijt voor koolhydraten. Ontdek ook nieuwe groenten en fruit, probeer lokale gerechten en schep zoveel mogelijke verse producten op je bord. Vermijd een kettingreactie van ongezonde gewoontes en drink je eerste glas alcohol zo laat mogelijk op de dag.

6. Goed vertrokken is half gewonnen

Waak van bij de start van je vakantie over je gezonde levensstijl. Voorzie voldoende gezonde snacks voor onderweg, zeker als je een lange vlieg- of autoreis voor de boeg hebt. Eens op weg hang je af van het aanbod van de maatschappij of wegrestaurants. Bedenk je ook dat lang stilzitten bijzonder slecht is voor je lichaam. Sta zoveel mogelijk recht tussen de vluchten of haltes door, stretch voldoende of zit eens in hindoehouding bij het wachten.

Sofie De Niet

Sofie De Niet begon een jaar geleden met haar webzine www.naturalhighmag.be om haar liefde voor sport en de levensstijl die daarrond hangt met het grote publiek te kunnen delen. Voor de reeks #betterbodybetterlife15 geeft ze samen met M4teria tips en tricks die je zelf kunt toepassen.

Lees meer over:

Onze partners