"Mijn lichaam is mijn grootste motivatie": #betterbodybetterlife15, een maand later

22/07/15 om 15:32 - Bijgewerkt om 15:51

Acht weken lang stond er tijdens de challenge 'Better Body, Better Life' bij styliste Ilja De Weerdt 'bloed, zweet en tranen' in haar drukbezette agenda. Ze trainde zich te pletter en gooide haar voedingsgewoonten om, met succes. Maar: hoe traint Ilja nu de challenge achter de rug is? Hebben de sportkriebels haar voorgoed in hun greep en houdt ze het slopende trainingsritme vol?

Delen

Hoe wil je ouder worden? Wil je een veertiger zijn die sterk in het leven staat? Voor mij luidde het antwoord volmondig ja

"De week na de challenge ben ik drie keer gaan trainen bij M4teria", zegt Ilja. We zien elkaar tijdens een (healthy!) lunch bij Fashion Club 70 in Antwerpen en ze straalt. "Dat is tot vandaag het programma. Een keer per week train ik met Domien om een stapje verder te gaan, de andere keren train ik op mijn eentje. En dat elke keer gedurende een uur tot anderhalf uur. Goed hé", lacht Ilja apetrots. "Binnenkort hoop ik net zoals tijdens de challenge tot 5 keer per week te sporten, maar voorlopig is dat door mijn drukke agenda onmogelijk."

Haar programma bouwt voort op wat ze de afgelopen drie maanden heeft geleerd van personal coach Domien van Rompaey. "Meestal kies ik voor een combinatie van cardio en de toestellen in de gym. Chin-ups en de Jacobs Ladder behoren nog altijd tot mijn favorieten. Daarnaast heb ik op reis en aan zee altijd mijn rekkers bij de hand voor been- en armoefeningen en doe ik regelmatig de plankoefeningen waar Domien nog altijd dol op is. En nu mijn pijnlijke kuit bijna genezen is, hoop ik snel weer 30 minuten aan een stuk te kunnen lopen aan zee."

Delen

Door regelmatig nieuwe oefeningen uit te proberen blijf ik mijn lichaam wakker schudden

.

Ilja bepaalt haar trainingsritme gewoon zelf. "Op die acht weken met Domien weet ik wel wat ik kan. Ik bepaal mijn oefeningen à l'improviste, afhankelijk van mijn kracht en mood. De mails met oefeningen van Domien helpen mij daarbij, net zoals de controle van de personal trainers in de gym." Nog een ander voordeel van een personal trainer: variatie in de oefeningen. "Door regelmatig nieuwe dingen uit te proberen blijf ik mijn lichaam wakker schudden", aldus Ilja. "Zo hebben we deze week gefocust op mijn houding, een uur lang. Hoewel de sessie heel technisch overkwam, ging het juist over iets heel natuurlijk: juist bewegen en staan."

Kiezen kilo's te verliezen

En dan was er een vakantie naar Ibiza, twee weken lang. "Ik ging er voor het eerst weer gaan lopen, maar dat plan was iets te ambitieus. Het was snikheet en na 20 minuten afzien in de blakende zon transformeerde ik langzaam maar zeker in een kreeft."

De hamvraag is dan ook: is haar programma 'Better Body Better Life' vakantieproof? Helemaal, zo blijkt, want zelfs na twee weken la dolce vita is Ilja nog altijd op gewicht. "Ik ben vertrokken met 60,5 kg op de teller en precies zo terug gekomen", zegt Ilja. "Best wel straf, als je weet dat ik er wel wat alcohol heb gedronken.

Op mijn voeding heb ik daarentegen wel goed gelet. Mijn enige zonde is een stukje focacciabrood in de Italiaan waar we de laatste avond zijn gaan eten. Af en toe eens zondigen moet kunnen, anders houd je het niet vol. Als je elke dag al bewust let op wat je in je mond steekt en goed doseert, ben je al heel goed bezig."

Gesterkt door groentesapjes, originele ontbijtideetjes en suikervrije rawfoodsnacks is gezond eten veel lekkerder dan je denkt. "Al had ik die 8 weken wel nodig om de klik te maken ", aldus Ilja. "Bovendien vraagt gezond koken met twee kinderen in huis wel wat karakter. Wanneer ik voor hen de dagelijkse kost maak, zoals bloemkool, cordon blue of kaasburger, moet ik echt op mijn tanden bijten. Gelukkig genieten mijn jongens evengoed van een zelfgemaakte granola en tover ik voor mezelf met een Vitamix in enkele minuten gerechten boordevol groenten en noten op tafel."

Delen

Gezond eten is lekkerder dan ik dacht, maar ik had wel die acht weken nodig om de klik te maken

"De bakker vermijd ik dan weer, zo kom ik haast nooit in contact met de geur van verse croissants. En als ik dan toch echt zin heb in brood, ga ik voor boekweitbrood. Boekweit is een pseudograan met een lage glycemische index en een goede oplossing als je moeilijk gluten verteert."

Ilja for abs

Ilja's lichaam werd op een goede drie maanden spectaculair sterker, rechter en strakker. "Zeker bij het dragen van de dozen voor de styling voel ik dat ik meer kracht heb. Logisch, want dankzij de functionele trainingen met gewichten versleep ik ze met een betere techniek en houding. Daarbovenop heb ik een natural glow over mij en een uitstekende bloeddoorstroming."

Doorslaggevend voor het resultaat is een verstevigende crème en een sportbh, zeker wanneer je huid door je leeftijd aan elasticiteit inboet. "Als je vermagert, heb je vaak huid te veel en ook je borsten vermageren mee. Een verstevigende crème en sportbh's van professionele lingeriemerken - met twee aparte cups die de borsten goed omsluiten - zijn dus geen overbodige luxe. Maar ook loopschoenen zijn belangrijk. Kijk maar naar het aanbod van gespecialiseerde merken, die hameren op een langdurige demping en stabiliteit."

Naast een sterker lichaam en flink wat productkennis heeft Ilja er na de challenge twee levenslessen bij. Een: sporten verhoogt je energiepeil. En twee: het is nooit te laat om je leven om te gooien. "Hoe wil je ouder worden? Wil je een veertiger zijn die sterk in het leven staat? Voor mij luidde het antwoord volmondig ja", zegt Ilja. De toekomst ziet ze better, harder en stronger. "Vooral boksen staat nog op mijn sportieve bucket list. Ik heb ervan mogen proeven en het is een prima uitlaatklep. Verder is mijn doel buikspieren met blokjes, daar droom ik al jaren van. Ilja for abs!"

Angst voor alcohol

Ilja's grootste angst is hervallen, met alcohol als grote boosdoener. "Tijdens de zomer breng ik veel weekends aan zee door en met de voeten in het zand smaakt dat glas wijn nog beter dan anders. Maar goed, ik weet wel dat ik dit lichaam nooit meer wil kwijtspelen. Ik heb nog nooit met zoveel zelfvertrouwen in bikini rondgelopen en dat is mijn grootste motivatie om vol te houden. Soms voel ik me zo schuldig als ik een avond heb gezondigd, iets wat ik de volgende dag dan absoluut wil goedmaken. Geloof me, die mindset had ik vroeger niet. Maar na al dat harde werk en doorzettingsvermogen, zou stom zijn om dat allemaal zomaar overboord te gooien."

Delen

Soms voel ik me zo schuldig als ik een avond heb gezondigd, iets wat ik de volgende dag dan absoluut wil goedmaken. Geloof me, die mindset had ik vroeger niet

"Mijn lichaam is mijn grootste motivatie": #betterbodybetterlife15, een maand later

© idw

Ook de funfactor motiveert. "Zo heb ik deze zomer bij Surfers Paradisein Knokke paddleboarden ontdekt. Dat is goed voor je stabiliteit, kracht en houding. Rechtop staan is no piece of cake, om nog maar te zwijgen van de techniek met de paddle. Toch is het echt de max en ik kijk ernaar uit om mijn techniek te perfectioneren en meesteres te worden van de zee. Geen heerlijker gevoel trouwens dan na een uurtje op zo'n surfboard uit het water te komen! Uiteindelijk is het die feel good waar het bij sporten omdraait!"

Sofie De Niet

Sofie De Niet begon een jaar geleden met haar webzine www.naturalhighmag.be om haar liefde voor sport en de levensstijl die daarrond hangt met het grote publiek te kunnen delen. Voor de reeks #betterbodybetterlife15 geeft ze samen met M4teria tips en tricks die je zelf kunt toepassen.

www.naturalhighmag.be

"Mijn lichaam is mijn grootste motivatie": #betterbodybetterlife15, een maand later

© idw

Lees meer over:

Onze partners