Hoe komt het dat stress ons doet (vr)eten?

27/10/15 om 19:37 - Bijgewerkt om 19:36

Slaapproblemen, hoofdpijn, gespannen spieren, prikkelbaarheid... stress heeft wel degelijk invloed op ons lichaam, en zeker ook op onze appetijt. Greatist zocht uit hoe dat nu precies zit.

Hoe komt het dat stress ons doet (vr)eten?

© -

Het lijkt wel alsof er twee soorten mensen bestaan: zij die geen hap door de keel krijgen tijdens de examenperiode of een drukke maand op het werk, en zij die eigenhandig Ben&Jerry's financieel gezond houden wanneer de druk te zwaar wordt. Hoe komt het dat stress de ene keer vreten, en de andere keer vasten uitlokt? Volgens Greatist zijn deze twee tegenovergestelde reacties niet persoonsgebonden.

Adrenaline vertraagt vertering

Het verschil zit 'm in de belevenis van die stress: ervaar je plots acute stress, dan is de kans groot dat je niet meteen aan eten zal denken. Dit komt omdat er op zo'n moment adrenaline wordt aangemaakt. "Adrenaline geeft ons een energieboost, maar zal andere lichamelijke processen doen vertragen, waaronder de vertering", aldus wetenschapper Matt Kuchan aan Greatist. "Met name de peristaltiek - de beweging waarmee je voeding door je maagdarmstelsel wordt geduwd- wordt afgeremd, waardoor ook het hongergevoel onderdrukt wordt."

Cortisol doet eten

Wie echter voor een lange tijd onder druk staat zal zich dan weer wel in het voedsel smijten, beaamt ook psychologe Susan Albers, auteur van het toekomstige boek 50 More Ways to Soothe Yourself Without Food. Langdurige stressmomenten leiden tot een verhoging van het cortisol gehalte in ons lichaam. Verschillende studies tonen aan dat deze cortisol ons aanspoort om meer te eten, en om meer suiker en vetten op te nemen. Een recent onderzoek had dan weer als resultaat dat vrouwen die op regelmatige basis dit soort comfort food aten, de stress als minder storend ervaarden. Dat is natuurlijk ook te verklaren door de zogenaamde dopamine high die zich voordoet in onze hersenen wanneer we comfort food eten.

Het grootste probleem is echter dat we steeds meer en meer suikers en vetten nodig hebben om deze high te kunnen bereiken. "Mensen zouden niet stress-eten als het niet zou werken. Het doet ons werkelijk beter voelen - al is dat effect maar tijdelijk. Chocolade kan bijvoorbeeld je humeur maar voor drie minuten boosten", schrijft Albers. Kortom: comfort food helpt, maar lost weinig op. Het belangrijkste is dat de oorzaak van het probleem wordt aangepakt of dat stress op gezondere manieren gekanaliseerd wordt. Squats over stracciatella dus. (KS)

Lees meer over:

Onze partners