Het ideale middel tegen werkstress: voor deze yogabreak hoef je niet eens je bureaustoel uit

18/05/16 om 08:00 - Bijgewerkt om 09:24

Zelfs wanneer je aan het werk bent, is het belangrijk om af en toe je spieren te strekken. Yogaleraar Jozefien Scheepers bedacht daarom online yogasessies van vijf minuten, waarvoor je niet eens je bureaustoel uit hoeft.

Het ideale middel tegen werkstress: voor deze yogabreak hoef je niet eens je bureaustoel uit

© iStock

Wanneer je een hele dag talloze deadlines en to-dolijstjes aan elkaar probeert te rijgen, durft sporten al eens naar de achtergrond te verschuiven. Niet iedereen kan of wil dan nog tijd vrijmaken voor een uur of twee zweten in de sportschool. Lichaamsbeweging is nochtans cruciaal voor een gezond lijf, maar ook voor een goede psychische gezondheid.

Wie komaf wil maken met stroeve spieren kan vanaf 18 mei een nieuwe soort yoga uitproberen waarvoor je niet eens je bureaustoel uit hoeft, genaamd 'Yoga at your desk'. Aan de hand van online yogafragmenten van een vijftal minuten worden oefeningen voorgedaan die je al zittend achter je bureau kan uitvoeren. In deze video's kan je zelf kiezen op welke spiergroep je de focus legt. Je verlaagt zo je stressniveau, maakt je spieren soepel en gezond en verhoogt je algemeen welzijn.

Voor iedereen

Yoga at your desk is een onderdeel van het overkoepelende Yoga Time, een yogaplatform opgericht door Jozefien Scheepers. Ze doelt er met haar nieuwe initiatief vooral op om meer mensen op de yogamat - of in dit geval op hun bureaustoel - te krijgen. 'Iedere persoon is anders, maar voor iedereen is yoga een optie', klinkt het.

Onze redactrice kon het yogaprogramma alvast vervroegd uittesten. Haar verdict lees je hier:

Na een slopende nachtvlucht en uren stilzitten op een bureaustoel, waag ik me aan enkele yoga-oefeningen van Yoga Time. Daar hoef ik zelfs mijn stoel niet voor te verlaten, wat gezien mijn vermoeide toestand een groot pluspunt is. Aan de hand van een foto kies ik de lichaamsdelen die ik wil 'trainen' en selecteer ik een niveau (twee in dit geval). De oefeningen duren niet lang, dus ik heb tijdens mijn middagpauze tijd om er enkele na elkaar uit te voeren. Mits wat terugspoelen en pauzeren - lang leve de technologie - ben ik snel weg met de doelgerichte oefeningen. Ik probeer goed op mijn ademhaling te letten en de oefeningen zo nauwgezet mogelijk uit te voeren in plaats van te blijven staren naar Jozefien die de oefeningen voordoet.

Als je werkt in een open office zal je ofwel je collega's moeten overtuigen om mee te doen zodat je geen mal figuur slaat - volgens kritische geesten - ofwel een aparte ruimte opzoeken om volledig tot rust te komen. Want yoga beoefenen terwijl je constant over je schouder moet kijken, is allesbehalve ontspannend.

FILM 13 polsen/armen niveau 3 from Jozefien Scheepers on Vimeo.

Wegwijs online? De website is erg handig en de video's zijn duidelijk genoeg om de oefeningen correct uit te voeren. Wie toch nog twijfels heeft, kan via een contactformulier vragen stellen. Maar nog beter is natuurlijk eens langsgaan bij een yogales en je zo op weg laten helpen.

(SDW/LP)

Onze partners