7 tips om sneller te recupereren na een workout

22/09/15 om 19:48 - Bijgewerkt om 19:54

Op maandagavond een les vinyasa yoga overleefd, maar op dinsdagochtend is het lopen van trappen een hel. The Greatist verzamelde een hele reeks van door wetenschappelijke studies bewezen remedies om een optimale recuperatie na te streven.

7 tips om sneller te recupereren na een workout

© iStock

  • Eet een proteïnerijke snack voor je gaat slapen. Normaal wordt het niet aangeraden om iets te eten voor je in bed duikt, maar een tussendoortje met proteïnes helpt onze spieren om terug bovenop te komen. Chocoladeliefhebbers zullen het graag horen, want chocolademelk is een goede snack rijk aan proteïnes. Bovendien zullen de koolhydraten uit de chocolade ervoor zorgen dat je lijf sneller weer fit wordt.
  • Slaap wat meer. Te weinig slaap heeft een groot negatief effect op je inspanningen en het herstel hiervan.
  • Luister naar muziek. Niet alleen helpt het ons een heftige workout te overleven, je brandende benen voel je wat minder. Het luisteren naar rustige songs na het sporten zou ervoor zorgen dat je hartslag en je bloeddruk verlagen.
  • Eerst water, de rest komt later. Het is belangrijk om voor je workout water te drinken. Het is erg schadelijk om met een uitgedroogd lichaam te gaan sporten, je lijf kan zich dan moeilijker herstellen.
  • Beperk de alcoholische dranken na het sporten. Het is leuk om na je workout wat door te zakken met vrienden. Het is net de alcohol die ervoor zorgt dat je lichaam er niet in slaagt om zorgvuldig te recupereren.
  • Haal je lief of een andere vrijwilliger erbij na het sporten en vraag om een massage. Het zal de stijfheid tegengaan.
  • Iets wat veel topsporters doen, is het nemen van een koud bad. Tot 24 uur na een workout kan een ijsbad pijn en ontstekingen van je spieren tegengaan. Al zullen wij eerder opteren voor de eerste opties. (AB)

Onze partners