6 tips voor beginnende sporters van personal coach Domien Van Rompaey

27/04/15 om 13:55 - Bijgewerkt om 13:55

Je wil wel sporten maar weet niet hoe eraan te beginnen? Je volgt de #betterbodybetterlife15 challenges op Knack Weekend maar de intensiteit schrikt je af? Hier zijn alvast zes tips van personal trainer Domien die je op weg kunnen helpen

6 tips voor beginnende sporters van personal coach Domien Van Rompaey

© iStock

1. Weet hoe je beweegt

Belangrijk als je begint te sporten is dat je weet hoe je beweegt. Welke zijn je sterktes en zwaktes? Hoe loop je? Hoe voer je squads en lunges uit? Zo achterhalen we eventuele problemen of blokkades. Tijdens de training brengen we het lichaam weer in balans en vergroten we je bewegingsvrijheid.

2. Kies (realistische) doelen

Vraag je af welke je doelstelling is. Maak dit concreet en zet het op papier. Bepaal ook de deadline van je doel en je inzet. Leg de lat hoog, maar houd het haalbaar. Als je bereid bent om 3 tot 4 keer per week te trainen, is 2 tot 3 keer eigenlijk een beter idee. Zo blijf je gemotiveerd. Kom je meer trainen dan je vooropstelde, dan heb je een extra. Plan je workouts daadwerkelijk in je agenda in!

3. Kies een leuke sport

Ontdek alle vormen van bewegingen en doe vooral wat je leuk vindt, dat houd je langer vol. Wie weet doe je graag crossfit of boxen, of combineer je krachtoefeningen graag met yoga. Zoek in die zoektocht ook je grenzen op en stap uit je comfortzone.

4. Doe ook aan krachtraining

Doordat je spieren je ondersteunen tijdens duurtrainingen, is krachttraining een must om blessurevrij te sporten. Als je functioneel traint wordt je heus geen bodybuilder en bovendien zijn je spieren de grootste verbrander in je lichaam. Hoe meer spieren, hoe sneller je metabolisme werkt.

5. Aanvaard de pijn

Veel mensen hebben pijn tijdens een workout. Als het onaangenaam pijn doet en wijst op een lichamelijk probleem: stop dan. Maar is het spierpijn, doordat je een beweging maakt die je lichaam niet gewoon is, draai dan de knop op. Mentaal krijg je het signaal dat je moet stoppen, maar enkel doorbijters veranderen hun lichaam. Better be sore than sorry.

6. Blijf bewegen

Ook spierpijn na je workout is normaal. Omdat je tijdens de nachtrust melkzuur opstapelt, is het de dag erna meestal erger. Mijn advies? Blijf bewegen, anders krijg je nog meer verzuring. Natuurlijk train je dan wel andere spiergroepen.

Sofie De Niet

Je kan Domien volgen op Instagram en Facebook voor meer tips & tricks

Onze partners