Zomericoon: het raketijsje

© Naomi Kolsteren

Aan het raketijsje wordt niet gesleuteld, zo blijkt. Het verhaal achter een zomericoon.

Een smeltend snoepje dat altijd net te vroeg van het stokje schuift. We laten het laatste bevroren stukje iedere zomer in onze schoot vallen, maar weten we waar het ijsje vandaan komt? De eerste exemplaren rolden in 1962 van de Belgische Ola-band in Baasrode.

Een jaar eerder was kosmonaut Joeri Gagarin de eerste man ooit om een reis in de ruimte te maken en werd het nieuws gedomineerd door berichten over Sputniks en Apollo-ruimtetuigen. Die Space Age werd de inspiratie voor een ijsje in raketvorm, met rode top en vijfenvijftig jaar later stoppen we het nog steeds in het vriesvak.

Er veranderde nooit iets aan de smaak, maar in 2007 besloot fabrikant Unilever het roer om te gooien. Het was de bedoeling het recept wat moderner en gezonder te maken, door er extra fruit in te verwerken. Maar dat leverde een berg kritiek op. Met de slogan ‘geef de raket zijn oude topje terug’ startten de Nederlanders een campagne om hun favoriete zomertraktatie te redden.

Ola reageerde door veilig terug te keren naar het originele framboos-sinaasappel-ananasrecept, en de storm ging weer liggen. Maar vorig jaar haalde het iconische ijsje opnieuw de hashtags en de Facebookfeeds: Unilever liet weten dat het zou stoppen met de productie van de Raket. Deze keer brak de hel los op het intussen populaire Twitter, maar die paniek was nergens voor nodig. Het was niet meer dan een te vroeg uitgelekte aprilgrap, zo bleek.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content