Zo vier je 'anders': suikervrij

19/12/15 om 10:09 - Bijgewerkt op 21/12/15 om 08:57

Vroeger at iedereen wat de pot schafte, maar tegenwoordig houden verschillende gasten aan jouw feesttafel er een eigen dieet op na. Omdat het voor hen ook feest is, vertelt Weekend Knack je graag hoe je je feestmenu aanpast, of waar je terecht kan wanneer je zelf door het bos de bomen niet meer ziet. Elke dag opnieuw een 'ander' feestelijk menu voor die ene vervelende schoonzoon. Vandaag: suikervrij.

Zo vier je 'anders': suikervrij

© gf

Was de kans op een kwade tandarts vroeger de enige reden om je suikerinname te minderen, dan duiken er vandaag veel meeer redenen op om suiker links te laten liggen. Steeds meer mensen bekeren zich tot een suikervrij dieet, dus het is ook geen wonder dat er ook aan jouw feesttafel een 'suikervrije' zit.

Beginnen bij het begin

Suiker helemaal bannen kan bijna niet: ook groenten en fruit bevatten het en bovendien hebben we het goedje ook nodig om naar behoren te functioneren. Iemand die suikervrij eet, bedoelt doorgaans dan ook dat hij geen geraffineerde suikers meer eet. Dat zijn suikers die zodanig bewerkt zijn dat ze wel hun witte kleur en een lange houdbaarheid krijgen, maar voor ons geen nuttige stoffen meer bevatten.

Concreet: iemand die suikervrij eet, zal geen klontje suiker in de koffie nemen of taart eten, maar ook witte pasta en wit brood afslaan. Die snelle koolhydraten worden door ons lichaam namelijk op dezelfde manier verwerkt als suiker.

Iedereen suikervrij

Wie er af en toe de etiketten op naleest, weet dat suiker overal is. Of het nu het potje cocktailsaus dat je bij de rauwkost wou zetten of wat smeersels voor op een toastje betreft: als je het niet zelf maakt, zit er suiker in. Ofwel leef je je dus uit in de keuken, ofwel doe je lekker decadent en voorzie je oesters als aperitief. De keuze is snel gemaakt, toch?

Zolang je bijvoorbeeld volkoren pasta gebruikt in plaats van de witte variant, mag je de speeltuin die jouw keuken is ten volle benutten. Als de exquise sfeer van het aperitief jou bevalt, kan je die verderzetten met dit voorgerechtje van chef Gaëtan Colin. Voor een complete vismaaltijd kan je verdergaan met deze kruidige vis met aardperen.

Natuurlijk kan je voor het dessert beginnen experimenteren met allerlei recepten waarbij de suikers vervangen worden (zoals deze brownies), maar je kan het jezelf ook lekker simpel maken en een kaasplank serveren. Klaar is kees, en niemand die klaagt dat hij liever "echte" taart eet.

Tips & tricks

  • Ook alcohol bevat suikers en hét feestdrankje bij uitstek - of je nu kiest voor cava, champagne of prosecco - is de verpersoonlijking van de suikerduivel. Sterke drank zoals vodka en gin bevatten weinig fructose, maar voor wie vreest dat een hele avond shotjes drinken wat te veel van het goede zou zijn: (droge rode) wijn en bier zijn ook suikerarme keuzes als je per se alcohol wil drinken.
  • Laat je niet misleiden: suiker kan zich op het etiket van een product verschuilen als dextrose, glucose, siroop of melasse (en nog zo'n tiental andere namen).
  • Pas op met suikervervangers. Heel wat van hen zijn niet zo gezond als ze lijken en stuwen je suikerspiegel nog steeds naar ongekende hoogten. Om bijvoorbeeld gebak te zoeten, werk je beter met dadels, bananen of ander fruit.

Uit eten

Verfijnd: We hebben er al eens over geschreven, maar Tan is dan ook dé te bezoeken plek als je verantwoord wil vieren. Suiker komt hier niet binnen en alles wat je in het aanpalend winkeltje vindt, is afkomstig van biologische en ethisch verantwoorde teelt.

Verborgen parel: Een eindejaarsuitstapje naar Amsterdam in gedachten? Passeer dan zeker eens langs Sugarless, een van de weinige zaken die van suikervrij eten haar handelsmerk heeft gemaakt.

Afhalen: Lara Kookt Voor U had eigenlijk ook in alle vorige afleveringen gepast, want het erg gezellige weekdagrestaurant heeft een hart voor al die 'andere' eters. Het zaakje verzorgt ook graag uw catering.

(Eva Kestemont)

Lees meer over:

Onze partners