Zo halveer je het aantal calorieën als je rijst bereidt

02/04/15 om 13:59 - Bijgewerkt om 13:59

Rijst is relatief goedkoop én voedzaam, en daarom één van de meest gegeten graansoorten in de wereld. Wetenschappers hebben nu een methode ontdekt om het aantal calorieën ervan met de helft te verminderen.

Zo halveer je het aantal calorieën als je rijst bereidt

© iStock

Een kop rijst bevat ongeveer 200 calorieën, wat relatief veel is. Dat hoge cijfer is te wijten aan de grote hoeveelheid zetmeel dat in suiker verandert en in lichaamsvet omgezet wordt. Het is bewezen dat de consumptie van witte rijst tot een hoger risico op suikerziekte leidt. Ook is het overgewicht de laatste jaren enorm toegenomen en dat bijna overal in de wereld. Het reduceren van het aantal calorieën van een van de meest gegeten producten op de planeet is dus geen overbodige luxe.

De eenvoudige methode die de wetenschappers van het College of Chemical Sciences in Sri Lanka uitdokterden heeft alles te maken met scheikunde. Om de calorieën te halveren moet je een aantal stappen doorlopen en een tijdje op voorhand beginnen:

- Breng water aan de kook

- Voeg een koffielepel kokosolie toe (eigenlijk 3% van het gewicht van de rijst dat nadien in het water gegoten wordt).

- Laat de rijst in het water koken en laat de rijst ongeveer 12 uur in de koelkast afkoelen.

Hoe werkt het ?

Door de rijst op te warmen en af te koelen stimuleer je de chemische reacties. De werkwijze zet de verteerbare zetmeel om in resistent zetmeel dat niet in de dunne darm kan afgebroken worden, en dat bijgevolg het aantal calorieën in de rijst reduceert.

Volgens de wetenschappers wordt het gehalte aan resistent zetmeel niet gewijzigd door het opwarmen van de rijst en wordt de hoeveelheid verteerbare zetmeel laag gehouden. Bovendien interageert de olie met het zetmeel in de rijst en wijzigt het de structuur ervan.

Het gaat om een belangrijke ontdekking in een wereld waarin het aantal mensen met overgewicht pijlsnel toeneemt. De Sri Lankaanse wetenschappers zullen hun onderzoek verderzetten om uit te dokteren welke rijstsoort het beste vatbaar is voor het procedé. Verder zullen ze ook bestuderen of andere oliën hetzelfde effect geven als kokosolie.

Intussen kun je zelf al eens de proef op de som nemen, tenminste als je veel rijst eet en je calorieverbruik op peil wil houden. (AW)

Onze partners