Zijn we koffiesnobs geworden?

Wat we een dikke tien jaar geleden als ‘een bakje troost’ omschreven, is nu ‘een bakje exclusief genieten’ geworden.

Wat we een dikke tien jaar geleden als ‘een bakje troost’ omschreven, is nu ‘een bakje exclusief genieten’ geworden. Hoe is dat zo gegroeid?

“Koffietje?” “Graag, dank u.” Als er een plastieken bekertje voor mijn neus wordt gezet met daarin een bijna doorzichtig, bruinig vocht, heb ik al spijt van mijn antwoord. Dat is niet wat ik verwachtte. Ik wil een pittig drankje, bitter en zoet tegelijk en heel heet. In een keramieken kopje of in een glaasje. Of een latte in een hoog glas of in een kartonnen beker met deksel… Die tegenvaller doet me beseffen: ik ben een koffiesnob, ik heb ‘koffiestreken’ gekregen. Ik kan dat wijten aan het kopje van George Clooney of aan te veel Amerikaanse tv-series met leuke stadspersonages met een takeaway in de hand, maar ik troost me met de gedachte dat ik niet de enige koffiesnob ben.

Een koffietje gaan drinken is hip, stel ik vast op zaterdag, in koffiebar Caffènation in Antwerpen. “Mijn klanten zijn jong en creatief”, zegt zaakvoerder Rob Berghmans. “Ze associëren koffie met samenkomen met vrienden. Thuis hebben ze niet de plaats of het goede koffieapparaat.” Rob startte ruim zeven jaar geleden met zijn koffiehuis. “Toen waren merken als Illy en Jacqmotte wel voor op hun tijd, maar in Antwerpen moest nog veel gebeuren op het gebied van koffie. Ik ben altijd fan geweest van New York en van de eet- en drinkcultuur daar. Ik wilde ook hier een hippe espressobar met hoogwaardige koffie, een toffe sfeer en goede muziek. Zoiets slaat aan in België omdat we geen eigen koffiecultuur hebben. Landen als Italië en Portugal hebben een oude koffietraditie, die valt moeilijker te verbeteren.”

Volgens Rob ben ik een ‘derdegeneratiekoffiesnob’. “De eerste koffiefans waren zij die doelbewust buitenshuis kwaliteitskoffie gingen drinken. De tweede golf werd gekenmerkt door de verspreiding van koffieketens als Starbucks. Nu zitten we in de derde wave. Steeds meer mensen zijn koffiefreaks geworden: ze volgen opleidingen, gaan naar proeverijen en hebben uitgesproken voorkeuren.”

‘Speciallekes’ Specialty-koffie is de professionele term voor de koffie die wij, snobs, drinken. “Het gaat om één of twee procent van de totale koffiemarkt.” verduidelijkt Rob. “Het gaat om koffie van bekende herkomst waarvan de kwaliteit prioritair is. Zelf ben ik steeds meer stappen van het koffieproces beginnen te controleren: onze machines zijn geavanceerd en goed onderhouden, ik leid onze barista’s op en stimuleer hen om mee te doen aan kampioenschappen. Sinds twee maanden hebben we onze eigen branderij en kopen we het merendeel van onze bonen bij gespecialiseerde importeurs. Want zoals er een groot verschil is tussen verse vis en fish sticks, is er ook een groot verschil tussen versgebrande en versgemalen specialty-koffie en fabriekskoffie. In de sector zie je ook steeds meer direct trading, waarbij koffiebranderijen rechtstreeks aankopen bij hooggekwalificeerde koffieboeren of -coöperaties. Wij lanceren nu onze nieuwe, eigen topblend: de Little Green Bag. Dat is een mix van biologische koffie uit de Dominicaanse Republiek en een Braziliaanze pulped natural, een koffieboon die gedroogd werd met nog wat vruchtvlees eraan, wat een zoetere smaak geeft.”

Ook thuis espresso
Dat wij, koffiesnobs, die excellente koffie ook thuis willen, weten ze maar al te goed bij het 25 jaar oude Zwitserse koffiemerk Nespresso. Dat levert niet alleen aan ruim een derde van de Belgische sterrenrestaurants, het verkoopt ook vooral aan particulieren: koffie én machines. “De verkoop van espressoapparaten ligt nu al meer dan 50 procent hoger dan in 2009. Eén op de vijf koffiemachines die nu verkocht worden, zijn espressoapparaten”, weet Daniel Blarer, algemeen directeur van Nespresso Benelux. “Dat is vier keer meer dan vijf jaar geleden. Dus ja, de vraag naar goede espresso’s voor thuis stijgt. Onze koffiecapsules zijn niet alleen bedoeld om de koffie perfect vers te bewaren, maar ook om ‘amateurs’ in staat te stellen een perfecte koffie te zetten, zonder opleiding.”

Ook Nespresso probeert een eigen greep te krijgen op de koffiemarkt en zoekt manieren om exclusieve en hoogkwalitatieve koffiesoorten rechtstreeks aan te kopen. Dat gebeurt onder meer door een AAA-ecolaboration-programma waarin -samen met Rainforest Alliance- boeren worden opgeleid om de kwaliteit te verhogen. Vorig jaar breidde Nespresso zijn gamma bovendien uit met drie ‘origine blends’ uit Brazilië, Colombia en India.”

Leen Creve.

Ken uw koffietermen
Espresso = een snelle koffie. Een dikke bruine ‘siroop’ die via een speciale machine gedurende zo’n dertig seconden in een klein kopje loopt. “Een perfecte espresso – 2,5 à 3 cl en heet- herken je aan de kleur van zijn crema: donkerbruin”, verduidelijkt Rob Berghmans.
Barista = persoon die koffie zet. De Belgische afdeling van de Specialty Coffee Association of Europe organiseert regelmatig wedstrijden waarin barista’s het tegen elkaar opnemen.
Latte art = de kunst om figuurtjes te maken in melkschuim op koffie. Hartjes en bloempjes zijn populair.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content