Zesde editie ‘Dagen Zonder Vlees’ start op 1 maart

© Ans Brys

Na alcoholloze februari komt vleesvrij maart eraan, want op 1 maart start de zesde editie van Dagen Zonder Vlees (DZV), de campagne die de Vlaming bewust wil maken van de impact die vleesconsumptie heeft op het klimaat.

Dagen Zonder Vlees wil mensen positief prikkelen om op een concrete manier iets te doen voor het klimaat en hen overtuigen om gedurende 40 dagen duurzamer te eten.

‘Iedereen beslist zelf wat er op zijn of haar bord komt. Je kan al meedoen vanaf één vegetarische dag per week en op www.dagenzondervlees.be de besparing op je ecologische voetafdruk bijhouden’, klinkt het in een bericht.

De boegbeelden van deze zesde editie komen dit jaar uit verschillende (media)hoeken. Onder meer presentators Eva De Roo (Stubru), Pedro Elias (VIER), Sam De Bruyn (Qmusic), Danira Bouhkriss Terkessidis (Eén), Sven Pichal (Radio2), en Tomas De Soete (Canvas) gaan de uitdaging aan om minder vlees en vis te eten.

De voorbij jaren namen zeker 90.000 mensen deel aan deze ‘alternatieve’ vastencampagne. Al draait het niet alleen rond het niet eten van vlees, zegt Marieke Dilles van DZV. ‘Het gaat meer over de impact van vlees en vis op ons klimaat. Mensen zijn daar bezorgd over. Door deze actie kijken ze anders naar vegetarisme’, zegt Dilles.

De start wordt ingeluid met een foodfestival op 25 en 26 februari in het Felix Pakhuis in Antwerpen. Ook het vegetarische kookboek krijgt een update.

Net zoals de voorbije jaren zijn er naast het laten van vlees nog andere uitdagingen aan de actie gebonden. Zo wil de organisatie de mensen aanzetten om meer plantaardig te eten, voor meer seizoensgroenten te kiezen, minder voedsel te verspillen.

Dit jaar pleit DZV ook voor een bewustere omgang met verpakkingen. Daarom is er vanaf dit jaar ook een katoenen DZV-zakje. De DZV-actie loopt van 1 maart tot 15 april. (DB)

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden op dagenzondervlees.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content