Zaakvoerder Zest : ‘Allemaal aan de groentesapjes’

Zest © -

Ken Kinsella, de Ierse zaakvoerder van de juice bar Zest, wil groentesapjes in de spotlight plaatsen. ‘Ze zijn echt lekker, mensen moeten gewoon nog wennen aan de smaak.’ Ook hadden we een eerlijk gesprek over de plastiek bekers waarin de sapjes en smoothies geserveerd worden.

Dit voorjaar lanceert sapjesketen Zest een nieuw menu met nog meer smoothies, sapjes en virgin cocktails. Wij voelden zaakvoerder Ken Kinsella aan de tand in de recent vernieuwde vestiging in de Antwerpse stadsfeestzaal.

Een drukke baan en een goed gevulde agenda zorgen er helaas vaak voor dat we geen tijd meer hebben voor gezonde voeding. Ken Kinsella, mede-oprichter van Zest, hamert op het belang van vitaminen en ziet de oplossing in fruit- en groentensapjes. ‘Food is for the brain, never mind the mirror,’ klinkt het. Als mensen gezond zijn en zich goed voelen, zullen ze beter zorg dragen voor zichtzelf, legt hij uit.

Groenten zijn de toekomst

De reden voor Kens spotlight op groentensapjes is drievoudig. Enerzijds is het een trend waar niemand aan kan ontkomen. Ten tweede moet je als zaakvoerder kijken naar wat je markt kan fnuiken. ‘In ons geval is dat de fructose in fruit. DiĆ«tisten en tandartsen waarschuwen ertegen en mensen zijn voorzichtiger. In de meeste groenten komt nauwelijks pure fructose voor en zijn dus nog gezonder dan fruit. De derde reden is misschien wel de belangrijkste. ‘Groentensapjes zijn echt lekker. Mensen zijn er misschien wat bang van, maar de smaak is goed. Je moet er gewoon aan wennen.’

Bij Zest luisteren ze dus naar de trends, de experts en laten ze de smaak voor zich spreken.

Allergieƫn

Intoleranties en allergieĆ«n lijken steeds meer mensen te treffen. De meest bekende allergie blijft die voor lactose. Bij Zest kan je vragen om yoghurt te vervangen door sojamelk. Sinds kort is die bovendien volledig suikervrij. FruitallergieĆ«n komen ook voor en zullen in de toekomst waarschijnlijk nog toenemen. ‘Vraag gerust naar een sapje zonder de fruitsoorten waar je allergisch aan bent,’ klinkt het. ‘Er moet wel altijd een bepaalde hoeveelheid sap aan toegevoegd worden zodat het makkelijk mixt, maar fruitsappen kunnen vervangen worden door yoghurt of sojamelk en vice versa.’

‘Klanten zijn bereid te betalen voor kwaliteit’

‘Toen we in 2006 Zest oprichtten, vroegen de meeste klanten naar sinaasappelsap-aardbei, sinaasappelsap-banaan of gewoon puur sinaasappelsap. Nu durven mensen veel gewaagdere keuzes aan en voegen ze superfoods zoals chiazaad of spirulina toe. Ook de deluxedrankjes verkopen goed, klanten betalen graag meer voor een sapje met meer fruit- of groentesoorten. Ze erkennen de waarde van de verschillende vitaminen die ze binnen krijgen met een deluxesapje waar meerdere soorten fruit en/of groenten gecombineerd worden.’

De visie op gezondheid is de laatste jaren ook geĆ«volueerd. Er is een echte gezondheidsrage aan de gang, waar ook sapjesbars van kunnen profiteren. ‘Aan het begin van ons verhaal keken sommige mensen ons aan alsof we zes hoofden hadden, toen we de prijs van een sapje zeiden. Dat is nu niet meer zo. Als je fruit in de supermarkt koopt om zelf sapjes mee te maken, zal je bovendien ook veel geld kwijt zijn. Zeker als je graag bessen lust Ć©n houdt van combinaties met verschillende soorten fruit.’

We spraken Ken in de pas vernieuwde juice bar in de Antwerpse stadsfeestzaal
We spraken Ken in de pas vernieuwde juice bar in de Antwerpse stadsfeestzaal

Ook betalen klanten voor onze kwalitatieve en hygiĆ«nische infrastructuur. De appelsienpersen die Zest hanteert, zijn dezelfde als in Duitsland gebruikt worden. ‘We zijn de enige in BelgiĆ« die kiezen voor dit soort pers, maar dat doen we met een goede reden. Bij ons komt het sap nooit in aanraking met de schil van de appelsien. Dat is niet alleen beter voor de smaak, maar ook voor de gezondheid. De mogelijke resten van pesticiden die op de schil achterblijven, komen nooit in contact met het vruchtvlees. Bovendien komt er dankzij deze pers meer van de vrucht in de sapje terecht.’

‘Voor appels en alle groenten gebruiken we een centrifuge. De enige concurrent op de markt voor onze toestellen is de coldpress, maar die is te traag. Klanten willen geen uren aanschuiven, dus dat is voorlopig geen optie voor Zest. Als de technologie verbetert, ben ik bereid over te schakelen omdat er geen warmte komt kijken bij een coldpress.’

Geen vezels?

Kritiek die vaak komt op sapjes is dat er geen pulp in zit, waardoor de waardevolle vezels verloren gaan. In het geval van appelsien en appel klopt dit deels, maar de andere fruitsoorten gaan integraal in een blender bij Zest. ‘Kies je voor een drankje met banaan, dan krijg je net erg veel vezels binnen. Zelfs bij appelsiensap komt er een deel van de pulp terecht in het sapje,’ legt Ken uit.

Doelgroep

De grootste doelgroep van Zest is de shoppende jeugd. Het verschil tussen jongere en oudere klanten kan je zien aan de keuzes die ze maken. Het jeugdige cliĆ«nteel kiest vaker voor erg zoete sapjes, terwijl het oudere publiek erg bewust kiest voor groenten. ‘Mijn tip voor jongeren die geleidelijk aan ook groentesapjes willen proberen, is om honing of ananas toe te voegen. Zo krijg je toch een zoete smaak en kan je genieten van de voordelen van groenten. We hebben een sapje dat Spinach Surprise heet. De verrassing is dat je de spinazie niet kan proeven. Dat komt door de ananas en appel in de mix.’

Zaakvoerder Zest : 'Allemaal aan de groentesapjes'

En het milieu?

Wanneer we vragen naar de plastieken bekers waarin de sapjes geserveerd worden, raken we duidelijk een zere plek. ‘Onze bekers kunnen wel gerecycleerd worden, maar we kunnen moeilijk vragen aan klanten om altijd hun bekers terug te geven na gebruik. In Vlaanderen staan er niet overal vuilnisbakken die recycleren toelaten. Dat is jammer.’

‘We willen graag bio-afbreekbare bekers kopen, maar het probleem is dat die momenteel erg duur zijn. We bestellen onze bekers in Amerika en nu de dollar zo hoog staat, is het problematisch voor een klein bedrijf als het onze om dit soort aankoop te doen. We willen de prijs niet doorschuiven naar de klant. De kost op ons nemen gaat ook niet omdat we dan failliet gaan.’

Over een half jaar hoopt Ken Kinsella een oplossing voor dit probleem gevonden te hebben. ‘ Ik ben aan het nadenken over herbruikbare bekers, maar ik worstel nog met het hygiĆ«nische aspect hiervan. Als klanten hun beker niet goed uitwassen en we serveren er opnieuw sap in, zal hun smoothie of sapje stinken door de bacteriĆ«n. Erg gezond is dat natuurlijk ook niet. Een oplossing zou kunnen zijn om een spoelbak met hogedrukkraan in te installeren, zodat onze werknemers de herbruikbare bekers iedere keer snel uitspoelen voor gebruik. Het moet natuurlijk snel genoeg gaan, zodat er geen gigantische rijen ontstaan.’

‘Grotere bedrijven moeten het goede voorbeeld geven en op die manier de prijs van bio-afbreekbare producten drukken. Momenteel moeten we hygiĆ«ne voorop plaatsen,’ klinkt het eerlijk en duidelijk. (LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content