witloof gaat vreemd

Witloof ligt binnenkort in stoomzakjes en als voorverpakte slamengeling in de winkelrekken.

Witloof, al decennia een klassieker in de Belgische keuken, verkent nieuwe horizonten. Vanaf oktober wordt witloof in warenhuizen in gebruiksklare stoomzakjes voor de microgolfoven of als voorversneden salademengeling verkocht. Met die nieuwe productvormen willen telers en hun veilingen het “witte goud” als een moderne gemaksgroente serveren.

Witloof is met een jaarlijkse productie van 55 miljoen kilo na tomaten de tweede belangrijkste verse groente in de Belgische tuinbouw. Vorig jaar kocht elke Belgische consument gemiddeld 6,34 kilo witloof. De voorbije twee jaar produceerden de 420 familiebedrijven onder de kostprijs.

Witloof wil af van zijn imago als bereiding met kaas en hesp. De groente zal als voorverpakte versneden slamengeling in de winkelrekken van Makro, Carrefour, AD Delhaize en Colruyt loggen. Er komen op termijn vier witloofslaatjes waarvan de versheid een week is gegarandeerd, mits naleving van de koude keten. Witloof-veldsla en witloof-radicchio bijten de spits af.

Witloof zal ook in stoomzakjes aangeboden worden, onder de benaming ‘Steamy’. Vier minuten microgolfoven en een minuutje rusten volstaan om de vier stronken op volle smaak te serveren.

De sector wil koks aanzetten om creatief aan de slag te gaan. Tot 14 december kunnen witloofrecepten of toepassingen in de wereldkeuken ingezonden worden naar witloofgaatvreemd.be. Ambassadrice is Truong Thi Quyên van het Vietnamese restaurant “Little Asia” in Brussel, een adept van witloof.

Belga/D.B.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content