Eva Kestemont
Eva Kestemont
Redactrice KnackWeekend.be
Opinie

24/05/18 om 14:07 - Bijgewerkt om 14:46

Wat Greenpeace beter had gezegd met Maya (maar wat ondergesneeuwd raakte door de tabak)

De verontwaardiging over de nieuwe campagne van Greenpeace is groot, ook al was het punt dat de organisatie wou maken lang niet onterecht. 'Moeten dergelijke producten worden aangeprezen door een figuurtje dat kinderen associëren met alles wat goed en mooi is?'

Een zeemzoet spotje voor - zo leek het - Maya de Bij-sigaretten zette Vlaanderen in rep en roer. De verontwaardiging was echter niet geadresseerd aan de marketingafdeling van Studio 100, wel aan Greenpeace zelf. De campagne trapte heel wat ouders op hun hart: het leek door het filmpje alsof de met liefde en vlees belegde boterhammetjes even onverantwoord zijn als je kinderen sigaretten meegeven als vieruurtje. Meteen kwam er een relativeringsmachine in werking: zo erg kan dat vleesje toch helemaal niet zijn? Diezelfde ouders aten het als kind tenslotte ook en zijn ook groot geworden. De conclusie dat de hele campagne van Greenpeace bij de haren getrokken is, is dan niet moeilijk te maken.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners