Waarom de Ieren zo dol zijn op hun Guinness

© REUTERS
Niels Saelens
Niels Saelens Redacteur Trends.be & Moneytalk.be

De Ier en zijn Guinness zijn onafscheidelijk. Het donkere bier en de eilandbewoner zijn dan ook al 276 jaar trouwe bondgenoten. Maar waarom zijn de Ieren zo trots op hun Guinness? Een bier dat niet door iedere buitenstaander geapprecieerd wordt.

In 1759 stampte Arthur Guinness zijn brouwerij uit de grond. Zonder dat hij het toen besefte creëerde hij het populairste streekproduct van Dublin: Guinness. Een bier dat snel zou uitgroeien tot een internationaal succesverhaal. Sinds 1886 is de brouwerij de grootste bierbrouwerij ter wereld.

Vandaag wordt het Ierse bier in 45 landen gebrouwen en in 150 landen verkocht. Op St. Patrick’s Day, de Ierse nationale feestdag alleen al worden er wereldwijd 14 miljoen pints (0,5682 liter nvdr.) Guinness verkocht.

“In België kan je bovendien een Guinness kopen die nergens anders ter wereld beschikbaar is”, zegt Colette Coughlan, brand manager bij Guinness Storehouse. “De Guinness Special Export heeft met 8 graden een hogere alcoholpercentage dan de gewone Ierse Guinness Draught (4,3%).”

Guinness heeft bovendien twee nieuwe smaken gelanceerd in België: Dublin Porter en West Indies Porter. De Dublin Porter zag al in 1796 het levenslicht. Het bier heeft een alcoholpercentage van 3,8 graden. De West Indies Porter richt dan weer zijn pijlen op de liefhebber van zachte bieren. Het bier werd verrijkt met aroma’s van karamel en chocolade en heeft een alcoholpercentage van 6 graden. Dat is net iets zwaarder dan een Belgische pint.

Maar nergens in de wereld is Guinness zo populair als in Ierland, waar de drank zelfs zijn weg heeft gevonden naar de keuken. “Een van de populairste gerechten met Guinness is Steak & Guinness Pie”, zegt Áine Kavanagh verantwoordelijke persrelaties bij Guinness Storehouse. “Ook brood met Guinness is zeer populair in onze contreien”

 Steak & Guinness Pie
Steak & Guinness Pie© Paul Sherwood

Een nationaal symbool

“Maar Guinness is veel meer dan zomaar een drank. Het staat ook symbool voor vriendschap”

Volgens George Wade, een taxichauffeur in Dublin is het niet zo verwonderlijk dat Guinness zo snel zo populair is geworden. “In mijn tienerjaren, de jaren 60, had Guinness niet veel concurrentie. Laat staan bij het ontstaan van de brouwerij.” De chauffeur herinnert zich nog dat wie vroeger voor het eerst een alcoholische drank dronk meestal voor Guinness koos. “Ikzelf was meteen verkocht aan het bier. Sinds mijn eerste slok kan ik niet meer zonder. Maar Guinness is veel meer dan zomaar een drank. Het staat ook symbool voor vriendschap”, gaat hij verder.

Dat beaamt ook John Kennedy, een gids in Ierland. “Ieren zijn sociale mensen. En waar kan je beter met iemand een praatje slaan dan in één van de lokale pubs. Voor een Ier is het doorgaans niet uitzonderlijk dat hij tijdens de werkweek samen met enkele collega’s een glas gaat gaan drinken of zelfs op zijn eentje. En dat samenzijn met anderen gaat vanzelfsprekend samen met een Guinness.” Volgens Kennedy is het dan ook niet zo verbazingwekkend dat het bier zo snel is kunnen uitgroeien tot een Iers symbool. “Al moet ik toegeven dat ik zelf geen bier drink”, lacht hij. Voorts weet de gids dat de beste Guinness in de hoofdstad van Ierland in de Kehoe’s Lounge geschonken wordt.

Guinness Storehouse in St. James Gate met zicht op Dublin.
Guinness Storehouse in St. James Gate met zicht op Dublin. © Brent Raynor

“Ik weet nog dat wie tot in de jaren 90 bloed doneerde geen zoetigheid kreeg om op krachten te komen, maar een klein glas Guinness”, herinnert Liam Campbell van Fáilte Ireland zich “Het is nu ongeveer 20 jaar geleden dat ik nog bloed heb gegeven, dus ik kan niet met zekerheid zeggen of dat nog altijd zo is. Maar het maakt meteen duidelijk hoe diep Guinness in onze cultuur zit geworteld”, gaat hij verder.

Familie filantropen

“Tot op vandaag herinneren de Dubliners zich wat de familie voor hun stad heeft gedaan”

Dat Guinness is uitgegroeid tot Iers erfgoed is onder meer ook te danken aan de volledige familie Guinness. Arthur Guinness en zijn nakomelingen waren enorm geliefd bij de Ierse bevolking. “De familieleden waren echte filantropen. Een van hun meest memorabele realisaties was de herstelling van het St Patrick’s kathedraal in Dublin”, legt Kennedy uit. Benjamin Lee, één van de kleinzonen van Arthur, restaureerde tussen 1860 en 1865 de kathedraal met zijn eigen geld. In totaal betaalde hij 150.000 pond.

Guinness was ook een vooruitstrevende werkgever die veel over had voor zijn personeel. Zo gaf hij de weduwen van overleden werknemers een pensioen en kregen de werknemers gratis gezondheidszorg en onderwijs.

“Tot op vandaag herinneren de Dubliners zich wat de familie voor hun stad heeft gedaan”, aldus Kennedy. “De Ieren dragen dus niet allen Guinness in hun lever, maar ook in hun hart.”

Tien weetjes over Guinness

1. De perfecte Guinness moet worden geserveerd op precies 6 graden

2. Guinness heeft zijn donkere kleur te danken aan de gebrande gerst.

3. Arthus Guinness heeft op 31 december 1759 een leasecontract van 9.000 jaargetekend voor de brouwerij in St. James Gate (een deel van Dublin). /Para/Para

4. In St. James Gate kunnen 2.304.000 pints geproduceerd worden in één brouwsessie.

5. Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft Guinness aan elke strijdende soldaat een fles Guinness beloofd voor kerst.

6. Het symbool van Guinness, de harp is hetzelfde als die van Ierland. De harp van Guinness wijst weliswaar de andere kant uit.

7. 30 procent van alle bieren van Guinness wordt verkocht in Afrika.

8. Elke dag wordt er 8 miljoen water gebruikt in de brouwerij in St. James Gate.

9. Het duurt welgeteld 119.53 seconden om de perfecte Guinness te schenken.

10. Hoewel de kleur van Guinness zwart lijk te zijn, is het eigenlijk zeer donker robijnrood.

Wie meer wil weten over Guinness moet tijdens zijn of haar volgend bezoek aan Dublin ongetwijfeld eens binnenspringen in de Guinness Storehouse, een biermuseum in St. James Gate. Meer informatie over Ierland vind je op Ireland.com.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content