Vlaanderen wil culinaire topbestemming worden

Vlaanderen moet tegen 2020 aanzien worden als dé culinaire topbestemming van Europa. Dat is het doel van het nieuwe marketingplan dat ontwikkeld werd door Toerisme Vlaanderen.

Vlaanderen moet tegen 2020 aanzien worden als dé culinaire topbestemming van Europa. Dat is het doel van het nieuwe marketingplan 2014-2019 dat ontwikkeld werd door Toerisme Vlaanderen aan de sector werd voorgesteld in de brouwerij van Rodenbach in Roeselare.

“Ondanks het meeste Michelinsterren per inwoner, 167 erkende streekproducten en zeven Europees beschermde producten, wordt Vlaanderen nog te weinig geassocieerd met het culinaire en de topgastronomie”, merkt Vlaams minister voor Toerisme Geert Bourgeois (N-VA) op. “We moeten ons nog beter en professioneler in de markt zetten, in binnen- en buitenland.”

Om dat te doen ontwikkelde Toerisme Vlaanderen, samen met de vijf Provinciale Toeristische Organisaties, lokale en stedelijke diensten voor toerisme en private partners en collectief plan. In dat plan wordt er gefocust op drie thema’s: lekker eten, bier en chocolade.

“Bier en chocolade mogen dan misschien wel clichés zijn, maar we zouden gek zijn om ze niet uit te spelen”, meent Bourgeois. Er zal vooral gesleuteld worden aan de beleving. Zo moeten onder meer culinaire festivals geïnternationaliseerd, bierroutes ontwikkeld en de chocoladebeleving verbeterd worden. Ook campagnes zoals “Jong Keukengeweld” en “Ambassadeurs van Vlaanderen Lekker Land” kennen opvolging. Dat alles zal gepromoot worden door sterke, authentieke verhalen over generaties vakmanschap.

“Dat vergt een collectieve inspanning”, aldus Peter De Wilde, administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen. “We gaan daarom ook onze kennis uitbouwen. Er komt dit jaar een nulmeter zodat we de komende jaren kunnen nagaan of onze regio sterker is geworden en onze doelstelling kan halen.” (Belga/DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content