Vegetarisch brunchen voor Pasen: zo doe je dat

26/03/16 om 09:31 - Bijgewerkt om 09:31

Pasen is de ideale gelegenheid om aan een mooi gedekte tafel te brunchen met de hele familie. Wil je het dit jaar eens zonder vlees proberen? Dan hebben wij hier wat tips voor jou verzameld.

Vegetarisch brunchen voor Pasen: zo doe je dat

© iStock

Wanneer je gasten voor je brunch arriveren rond 11 uur kan je ervan uitgaan dat ze uitgehongerd zullen zijn. Daarom is een brunch méér dan gewoon een laat ontbijt: je mag gerust ook enkele hartige (warme) gerechten op tafel zetten. Het leukste is om kleine porties van verschillende gerechten te serveren, zodat je gasten wat van alles kunnen proeven.

Tips voor een veganistische brunch vind je onderaan dit artikel.

Brood

De basis van een brunch, vegetarisch of niet, zijn de broodjes. Zorg voor een gevarieerd assortiment: koop bijvoorbeeld een noten- of chocoladebrood, maar voorzie ook verschillende soorten pistolets en croissants. Wie zich wil uitsloven, slaat zelf aan het bakken en maakt bijzondere broden zoals dit soda-speltbrood, melkbrood of kruidentoastbrood.

Vergeet ook de zoetekauwen niet en haal enkele lekkere koffiekoeken in huis. Ook leuk zijn enkele sneetjes peperkoek, speculaas of broodpudding.

Broodbeleg

Je hebt geen idee wat een vegetariër zoal op zijn brood smeert? Eigenlijk is dat helemaal niet ingewikkeld! Zoet beleg kan niet ontbreken op een brunch en er bestaat geen vegetariër die uit principe (bijvoorbeeld deze) confituur of (een gezonde versie van) choco zal weigeren. Dat kan dus zeker al niet ontbreken op je paastafel.

Verder eet een vegetariër ook nog kaas, dus een bordje met verschillende soorten uit je streek wordt zeker gesmaakt. Het is wel een feestdag, dus alles mag iets specialer: snijd wat radijsjes en pijpajuin onder de plattekaas en kies voor iets unieker dan jonge Gouda.

Je hoeft het hier echter niet bij te houden voor het beleg, want ook voor vegetariërs zijn er erg veel opties. Zelf hummus, pompoenspread, guacamole of notenpaté maken hoeft niet eens veel tijd te kosten!

Fruit Yoghurt Salad for Breakfast & Dessert

Fruit Yoghurt Salad for Breakfast & Dessert © iStock

Yoghurt

Hoe je makkelijk punten scoort bij je familieleden? Hef je yoghurt naar een ander niveau! Dat doe je door te kiezen voor een goed product: breng voor de gelegenheid eens een bezoekje aan de plaatselijke boer en koop rechtsreeks van hem. Je proeft het verschil meteen. Geen boer in de buurt? Ga dan voor volle, biologische yoghurt uit de winkel.

Die lekkere basis maak je vervolgens af door een schaal (zelfgemaakte) granola te voorzien en wat vers fruit in hapklare stukken te snijden. Gasten die het liever wat zoeter hebben, kunnen dan nog een lepeltje jam door hun yoghurt mengen. Heerlijk!

Eieren

Als er één feestdag vraagt om eieren, is het wel Pasen. Die kan je (uitgeblazen en mooi beschilderd) gebruiken als tafeldecoratie, maar ook op je borden scoren ze altijd. Als je niet te veel achter het fornuis wil staan wanneer je gasten er zijn, kan je op voorhand eitjes hard koken, maar enkele zachtgekookte exemplaren klaarmaken, kost je stiekem ook niet veel tijd: als je een timer (voor vier minuten) zet, hoef je er tenslotte niet bij te blijven.

Wie zich wél wil uitsloven, kan op bestelling eiergerechten maken als omeletten - heerlijk als je eerst wat spinazie stooft voor je je eieren toevoegt en als je afwerkt met wat verbrokkelde geitenkaas - of spiegeleieren. Als je écht wat meer moeite wil doen, moet je beslist shakshuka eens proberen.

Vegetarisch brunchen voor Pasen: zo doe je dat

© iStock

Drank

Een uitgebreide brunch vraagt om versgeperst sinaasappelsap. Pers een grote hoeveelheid, want die is op voor je het weet. Zet zeker ook een grote kan koffie op tafel en zorg voor heet water en theezakjes.

Jij denkt er misschien niet meteen aan wanneer je je de eerste maaltijd van de dag inbeeldt, maar ook alcoholische dranken mogen de feestdis sieren. Een glaasje champagne of cava hoort erbij, en ook een lichte witte wijn zal zeker gesmaakt worden wanneer de eerste happen genomen zijn.

En nu... hartige magie!

Toegegeven: alles wat we tot nu toe hebben opgesomd, had je misschien zelf ook wel kunnen bedenken. Maar had je ook al aan warme vegetarische gerechten gedacht?

Een erg gemakkelijk gerecht dat prima past op de brunchtafel, is een quiche. Die kan je al helemaal op voorhand klaarmaken en bakken. Zo moet je hem op het moment zelf enkel nog even opwarmen in de oven.

We hebben ze bijna een jaar moeten missen, maar de asperges zijn er weer. Geniet ervan zolang het seizoen duurt en serveer de klassieker der klassiekers: asperges op Vlaamse wijze. Of kies je liever voor een soep?

Een frisse salade scoort ook steevast. Dat kan een simpele pastasalade met courgette en kerstomaatjes zijn, maar ook een salade die wat meer werk vraagt, zoals deze met geroosterde rode biet.

Een finale knaller

Een brunch is een volwaardige feestmaaltijd, dus mag een dessert niet ontbreken. Maak het jezelf gemakkelijk een kies voor wat simpele, kleine dessertjes, zoals potjes chocomousse, rijstpap of cupcakes.

Pompoencupcakes met een frosting van roomkaas

Pompoencupcakes met een frosting van roomkaas © iStock

Erg leuk is ook om een grote lading pannenkoekendeeg te voorzien en met zo'n speciaal toestel je gasten hun eigen pannenkoekjes te laten bakken aan tafel. (Als je dat niet zou hebben: een gourmetstel werkt stiekem ook prima!) Wat je ook doet: vergeet zeker geen schaal paaseitjes op tafel te zetten. Smakelijk!

Tips voor een veganistische brunch

Eigenlijk is het enige dat je moet weglaten voor een vegetariër vlees en vis. Een veganist aan tafel maakt het iets moeilijker, want dan kan je bijvoorbeeld ook geen eieren, melk, room of boter gebruiken. Toch kan je ook dan heerlijk brunchen. Enkele tips:

  • Vervang melk door een plantaardige variant. Je hebt keuze zat: elke supermarkt biedt wel soyamelk aan, maar ook amandel, hazelnoot of kokos zijn een goede basis.
  • Je kan veganistische quiche maken door je vulling aan te passen (tofu houdt de boel ook goed bij elkaar) en speciaal deeg te gebruiken.
  • Of je kan ook focussen op meer salades: voorzie een (wilde)rijstsalade, een pastasalade, een groene salade, iets met quinoa,...
  • Rooster enkele plakken groenten in de oven met olijfolie en strooi er achteraf verse kruiden overheen.
  • Voorzie extra vers fruit.
  • Maak ook een veganistisch dessert, zoals deze heerlijke avocado-limoen-kwarktaart. Daar krijg je elke veganist mee stil.

(EK)

Lees meer over:

Onze partners