Van chocolade die niet smelt tot smakelijke jurken: 9 redenen om het Chocoladesalon te bezoeken

Chocolade © iStock

Het Chocoladesalon strijkt weer neer in Brussel. Wij gingen voorproeven en luisteren naar de nieuwe innovaties in de chocoladesector. Correct, jullie reporters hebben een hondenleven. Om van die indigestie nog maar te zwijgen.

Een chocoladebeurs is voor chocoholics de hemel op aarde. Maar aan welke stand moet je beginnen? Op een beurs zie je al snel het bos niet meer door de bomen of de bomen niet meer door het bos. Wij gingen daarom alvast een kijkje nemen en stelden onderstaande leidraad op.

Focus op ethische chocolade

Wie droomt van levenslang genieten van kwaliteitschocolade, koopt maar beter fairtrade producten. Chocolade die niet volgens het fairtrade principe wordt gemaakt, levert de cacaoboeren niet genoeg loon op om van te overleven. Het is logisch dat de cacaoboeren en hun opvolging daarom hun heil in andere sectoren gaan zoeken.

Trendwatchingbureau Futureproved en marktonderzoeksbureau iVox onderzochten recentelijk de chocoladeconsumptie van de Vlaming. Niet alleen kwamen ze te weten dat Vlamingen chocolade sexy vinden en er gelukkig van worden, maar de poll wees ook uit dat de fairtrade markt in de lift zit.

Bijna 47% van de Vlamingen, vooral hoger opgeleiden, zijn bereid om mee te stappen in het fairtrade verhaal en fairtrade chocolade te kopen.

‘Momenteel kopen 13% van de Vlamingen fairtrade chocolade, maar de intentie om fair trade chocolade te gaan kopen ligt een stuk hoger. Bijna 47% van de Vlamingen, vooral hoger opgeleiden, zijn bereid om mee te stappen in het fairtrade verhaal en fairtrade chocolade te kopen. Eerlijke en transparante communicatie is erg belangrijk. Als het verhaal klopt is de consument mee en tevens bereidt om een eerlijke prijs te betalen,’ zegt Bert Van Thilborgh.

Marou, een chocolademerk dat verkocht wordt door Bean to Bar
Marou, een chocolademerk dat verkocht wordt door Bean to Bar© Facebook Bean to Bar

Ga zeker langs bij ‘Bean to Bar’ en ‘Ethiquable’. Het eerste bedrijf werkt alleen maar samen met kleinschalige, onafhankelijke chocolademakers die het volledige proces in handen hebben. Ze gaan, indien mogelijk, ter plaatse kijken hoe alles in z’n werk gaat en kopen de chocolade rechtstreeks aan. Hierdoor krijgen de boeren zo’n 20% meer winst. De mensen achter ‘Bean to Bar’ geloven dat deze manier van werken de toekomst betekent voor chocolade. Ook Ethiquable, die chocolade verkopen die zowel bio als fairtrade is, gaat ter plaatse bij de kleinschalige boeren kijken hoe het proces verloopt en vermelden heel duidelijk de oorsprong van de cacao op de verpakking. ‘Het is voor ons ook heel belangrijk dat de kwaliteit goed zit. Chocolade moet in eerste plaats lekker zijn.’

Vraag naar de oorsprong van de verschillende cacaobonen en laat je verrassen door de heerlijke aroma’s en smaken uit verschillende streken.

Kies voor donkere chocolade

Wie de échte smaak van chocolade wil ervaren, kiest voor zo puur mogelijke varianten. Zo kan je de verschillen tussen chocolades van verschillende landen en streken goed proeven. Dat is ook de reden dat ethische merken vaak erg pure chocolades verkopen. Ze willen immers de typische smaken van de cacaobonen tot hun recht laten komen. Zo eren ze de cacaoboeren die hun best doen om zo kwalitatief mogelijke chocolade te maken. Bij chocolade kan je, net zoals bij wijnen, de nuances tussen de verschillende soorten uit verschillende streken leren herkennen. Een uitdaging die wij met plezier aangaan. Dat pure chocolade ook nog eens gezonder is dan melkchocolade is een leuk extraatje.

Een defilé om duimen en vingers bij af te likken. Letterlijk.

Pik de modeshow mee

Ook dit jaar wordt er tijdens het Chocoladesalon een modeshow georganiseerd met jurken en kostuums vervaardigd van chocolade. Couturiers en chocolatiers sloegen de handen in elkaar om rond het thema carnaval een smakelijke collectie chocoladecreaties klaar te stomen. Het pronkstuk is van de hand van Edouard Vermeulen van Maison Natan. Een defilé om duimen en vingers bij af te likken. Letterlijk, want de lichaamswarmte van de modellen zorgt af en toe voor smeltende ontwerpen die er prompt nog smakelijker uit beginnen zien. Mode en chocolade, laat dat nu net een combinatie zijn waar wij van smullen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Proef van Gentse sneeuwballen

Wij waren erg gecharmeerd door de authentieke Gentse sneeuwballen van Larmuseau. Drie jaar geleden nam de piepjonge Tanguy Serraes dit bedrijf uit 1913 over en zorgde hij voor een geslaagde verjongingskuur. De sneeuwballen kraken eerst en smelten dan in je mond. Hier geldt wel het principe: a moment on the lips, forever on the hips. Wij kregen er dus maar één per persoon binnen.

sneeuwballen
sneeuwballen© Facebook Larmuseau

Een leuk weetje is dat de sneeuwballen naast een erkend streekproduct ook een echt seizoensproduct zijn. Ze worden verkocht van september tot maart, aangezien ze in de warmere maanden veel te snel zouden smelten. Tanguy houdt zich in de zomermaanden dan ook bezig met het verkopen van ijs. Hij nam daarvoor Talamini onder handen, een authentiek ijssalon in de Gentse stationsbuurt.

Proef de macaron die Joost Arijs speciaal voor de beurs ontwikkelde

Thee en chocolade combineren mag dan wel niet voor de hand liggen, maar Joost Arijs weet hoe hij atypische smaken kan laten werken. ‘Ik weet altijd op voorhand of twee smaken bij elkaar zullen passen of niet. Nog voor ik ze uitprobeer, weet ik al of het een lekkere combinatie zal zijn.’ Voor het Chocoladesalon combineert hij chocolade met matcha thee. ‘Groene matcha thee is een typische thee uit Japan. Het heeft een heel uitgesproken smaak. Wij hebben de smaak een beetje verzacht om naar Westerse normen lekker te zijn. We wilden iets speciaals doen voor het salon en dan moet je niet gewoon afkomen met chocolade-karamel of een andere voor de hand liggende combinatie. Ik vond het leuk om een typisch Belgisch product te combineren met een typisch Japans product omdat ze ook gek zijn op chocolade in Japan.’

Ik vond het leuk om een typisch Belgisch product te combineren met een typisch Japans product omdat ze ook gek zijn op chocolade in Japan.

Joost Arijs verklapt ook dat ze iedere maand een nieuwe macaron zullen lanceren in de winkel. Wie nog op zoek is naar een dessert voor Valentijn kan ook passeren langs zijn stand, want de patissier maakte speciaal voor de feestdag een taartje dat je romantisch kan delen. Of wat dacht je van een doosje pralines met een illustratie van Sabien Clement?

Test chocolade die niet smelt

Thermoresistente chocolade is een godsgeschenk voor smossers aller lande. Hoe warm het ook is of hoe lang je je reep ook wilt koesteren, deze chocolade smelt niet. De groep Barry Callebaut bedacht een recept dat warmtebestendig is, zonder te prutsen aan de smaak. Ook Nestlé, Cadbury en Mondelez hebben al octrooien ingediend voor chocolade die lekker hard blijft. Nu kunnen we eindelijk chocolade eten in onze witte jurkjes of overhemden.

Beanology

Callebaut geeft bezoekers de kans om de volledige productielijn van chocolade, van boon tot reep, van naderbij te bestuderen. Gebruik al je zintuigen bij deze stand en dompel je onder – helaas niet letterlijk – in de wondere wereld van de chocolade.

Ga luisteren naar deze boeiende lezingen

Wie zijn of haar maag even pauze wil geven en een leergierige ingesteldheid heeft, raden we aan te gaan luisteren naar boeiende lezingen. Onderstaande staan alvast op onze agenda:

Alice Voisin: ‘De bean-to-bar-trend’ (Frans)

Trendwatcher Bert Van Thilborgh: ‘De toekomst van de chocolade: Chocofashionista of Chocolista? Hoe ziet de chocoladeconsument er in 2030 uit?’ (Nederlands)

Volg enkele workshops

Na al dat luisteren, steken we graag ook zelf de handen uit de mouwen. Klik hier voor het programma. Bij Joost Arijs kan je trouwens in kleine groepjes ook workshops volgen. Vraag bij zijn stand om hoe laat je kan aanschuiven. Wie weet schuilt er wel een super getalenteerde chocolatier in jou? (LP)

Praktisch


Het Chocoladesalon vindt plaats van 5 februari tot 7 februari in Paleis 1 van Brussels Expo.


Openingsuren: op vrijdag en zaterdag van 10.00u tot 19.00u en zondag van 10.00u tot 18.00u


Surf voor meer info naar de website van het Chocoladesalon en klik hier voor tickets.

Wie wil er hier zijn mond wel eens onder houden? #neuhaus #salonduchocolat #chocoladesalon #brussel #nomnomnom

Een video die is geplaatst door Knack Weekend (@knackweekend) op

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content