Starbucks geeft toe aan kokos trend

06/02/15 om 11:46 - Bijgewerkt om 11:46

Goed nieuws voor iedereen die op een zuivelvrij dieet is en graag een kopje koffie lust. Wie het beu is om sojamelk als zuivelvervanger in zijn koffie te nuttigen, heeft er een gezond en lekker alternatief bij. De koffieketen Starbucks voegt binnenkort ook kokosmelk aan zijn assortiment toe.

Starbucks geeft toe aan kokos trend

© epa

Wie de opmars van kokosmelk in koffie onderschat, heeft het mis. Alternatieven voor traditionele zuivelproducten in het populairste warme drankje, winnen alsmaar aan populariteit. In 1997 nam Starbucks de stap om het niet-zuivel alternatief sojamelk op de markt te brengen, en sindsdien is de vraag naar een uitbreiding in het assortiment telkens maar groter geworden. Via een poll werd een jarenlange klanteneis dan uiteindelijk toch ingewilligd door de Amerikaanse koffiegigant. Het voorstel kreeg maar liefst 84.000 stemmen op MyStarbucksidea.com, het hoogst aantal stemmen ooit in de geschiedenis van de site, en de stem van het volk werd gehoord. Het valt niet te betwijfelen dat andere koffieketens Starbucks achterna zullen gaan.

Wordt kokosmelk in koffie de next big thing? Dat valt natuurlijk af te wachten. Maar dat het gezonder is dan traditionele zuivelmelk is alvast een feit waar we niet om heen kunnen. Kokosmelk bevat namelijk complexe verzadigde vetten die je immuunsysteem stimuleren en zo infecties tegen gaan. Verder stimuleert het de stofwisseling. En wat smaak betreft, is een suikerklontje vaak overbodig, vanwege de lichtzoete smaak van nature aanwezige suikers.

Kokos is overal

Starbucks is niet de enige multinational die toegeeft aan de populariteit van de kokosnoot. Naar aanleiding van de dalende verkoop van frisdrank wereldwijd, investeerde zelfs Coca-Cola afgelopen zomer in kokoswater. "Andere producten dan frisdrank compenseren de dalende frisdrankverkoop", luidt de gedachte. Coca Cola wil namelijk marktleider worden met zijn watermerken.

Kokos was zonder twijfel dé trend van 2014 voor al wie een healthy lifestyle hoog in het vaandel draagt. En we kunnen er zeker van zijn dat, na deze beslissing van Starbucks, het laatste woord op vlak van de kokosnoot nog niet is gezegd. Hoewel de verkoop van kokosmelk bij Starbucks vanaf 17 februari enkel van toepassing is in de Verenigde Staten, wordt er verwacht dat de invoer snel zal overwaaien naar ons land. (LD)

Lees meer over:

Onze partners