Oxfam-Wereldwinkel komt met nieuw winkelconcept

24/05/12 om 15:10 - Bijgewerkt om 15:10

Bron: Knack Weekend

Een nieuwe Oxfam-Wereldwinkel opent op zaterdag 26 mei haar deuren in Leuven. Het nieuwe concept draait rond beleving.

Oxfam-Wereldwinkel komt met nieuw winkelconcept

Een nieuwe Oxfam-Wereldwinkel opent op zaterdag 26 mei haar deuren in Leuven. In samenwerking met het ontwerpbureau Retail Office en het reclamebureau Saatchi & Saatchi bedacht de wereldwinkel een nieuw concept rond beleving.De eerste wereldwinkel 'nieuwe stijl' in Leuven doet dienst als pilootwinkel. De fairtradepionier werkt aan zijn positionering en communicatie in samenwerking met het Brusselse communicatiebureau Saatchi & Saatchi. Omdat de fairetrade-organisatie beseft dat de winkels hun belangrijkste uithangsbord zijn, was een nieuw concept naar eigen zeggen een logische stap.

Ive Boogaerts, die het nieuwe winkelconcept in goede banen leidt, geeft wat meer uitleg bij de opening van een nieuwe wereldwinkel in Leuven. "Toevallig was de wereldwinkel van Leuven in dezelfde periode van plan om te verhuizen. Deze eerste wereldwinkel 'nieuwe stijl' werd zo het resultaat van een vruchtbare samenwerking tussen Oxfam-Wereldwinkels 'nationaal' en de Leuvense vrijwilligersploeg."

Het ontwerpbureau Retail Office bedacht het nieuwe concept. Luc Campo van Retail Office wilde de klanten voornamelijk een aangename winkelervaring bezorgen. Het team bekeek de wereldwinkels zoals een klant dat zou doen. Ze stelden zich voornamelijk de vraag: wat zorgt ervoor dat ik producten koop en dat ik graag terugkom?

Boodschappen doen in de wereldwinkel is een beleving

De belevenis rond het winkelen wordt gecreëerd door beelden en verhalen te tonen van de fairtradeproducenten die de wereldwinkel aanbiedt. "Tv-schermen tonen videobeelden van bijvoorbeeld koffieproducenten in Congo en binnenkort zal een touch screen je helpen om de ideale wijn te kiezen, voor bij de eerste barbecue bijvoorbeeld ", legt Ive Boogaerts uit.

Ook breidde de wereldwinkel haar assortiment uit met speculaas van Maya en kruiden van Ethiquable. In Leuven experimenteert de wereldwinkel zelfs met ijs van Ben&Jerry's, het exotische bier Mongozo en condooms van fairtraderubber. Tenslotte werd veel aandacht besteed aan een logische indeling en de duurzaamheid van de winkel. Zo bestaan de winkelrekken uit recyclagehout en verwerkte resten FSC-hout en staat er een likje natuurverf tegen de muren.(JK)

Zaterdag opent de eerst wereldwinkel 'nieuwe stijl' zijn deuren in de Leuvense Parijsstraat.

Onze partners