Onderzoek: 'Popsterren promoten meestal ongezond eten en drinken'

06/06/16 om 17:09 - Bijgewerkt om 17:08

De meeste voeding die je aangepraat wordt door popsterren, is ongezond. Dat zegt het Amerikaanse NYU Langone Medical Center. "Deze manier van reclame maken is mee verantwoordelijk voor obesitas bij kinderen en jongeren."

Onderzoek: 'Popsterren promoten meestal ongezond eten en drinken'

De bij tieners populaire boysband One Direction leende naam, tandpastalach én fans aan voedselfabrikant Nabisco. © Nabisco

Voedingsproducenten bewerken tieners graag met behulp van popmuziek. En nog liever met behulp van de muzikant zelf. Populaire artiesten verschijnen regelmatig in reclamespots en advertenties en geven de producten zo een grote geloofwaardigheid. Op kinderen en jongeren is hun impact groter dan op volwassenen.

Mee verantwoordelijk voor obesitas

Het Amerikaanse NYU Langone Medical Center stelde vast dat de meeste etenswaren en drankjes waar popsterren hun gezicht voor lenen, ongezond zijn. Deze manier van reclame maken is mee verantwoordelijk voor obesitas bij kinderen en jongeren, zeggen de auteurs onomwonden in een studie die vandaag in de vakpublicatie Pediatrics verscheen.

De popsterren maken meestal reclame voor suikerhoudende frisdrank, fastfood en snoep. Fruit, groenten of granen zie je hen nooit aanprijzen - een zeldzame uitzondering niet te na gesproken - en dat is even zorgwekkend, stellen de onderzoekers.

Gesponsord concert

Het team nam tientallen Amerikaanse promotiecampagnes met popsterren over een periode van veertien jaar onder de loep. Het keek niet alleen naar reclamespots en advertenties, maar ook naar bijvoorbeeld een optreden van de artiest tijdens een concert dat door een voedingsproduct wordt gesponsord. Het is voor het eerst dat de voedingswaarde van voeding die op die manier wordt aangeprezen, wordt onderzocht.

De voedingswaarde van de aangeprezen waren was in de meeste gevallen pover, en meestal waren ze ook zeer calorierijk.

Reclame op YouTube

De impact van dergelijke reclame kan niet onderschat worden. In de Verenigde Staten geven voedingsbedrijven 2 miljard dollar per jaar uit aan reclame die op kinderen en jongeren is gericht. Alleen al de YouTube-versies van de onderzochte campagnes werden 313 miljoen keer bekeken.

Obesitas komt vooral voor in landen waar een overaanbod aan beschikbare calorieën bestaat. Die werken de overconsumptie van die calorieën in de hand. Vooral verwerkte voedingsmiddelen zijn daarvoor verantwoordelijk. Die zijn lekker, kosten relatief weinig en worden zwaar gepromoot. (IPS)

Onze partners