Nieuw wijnconcept

07/06/11 om 10:30 - Bijgewerkt om 10:30

Bron: Knack Weekend

Het nieuwe wijnconcept inVINity doorbreekt de tegenstrijdigheid tussen merkwijn en appellationwijn. Tekst en uitleg.

Nieuw wijnconcept

© Michel Vaerewijck

Van ver bekeken zijn er twee grote stromingen in het maken van wijn. En derhalve ook in het appreciëren ervan. Aan de ene kant zijn er de adepten van monocépage-wijnen (soortwijnen). Ze zweren bij de onbegrensde zuiverheid van het druivenras. Zoals pinot noir in Bourgogne, sangiovese in Montalcino of syrah in Saint-Joseph.

Ze beweren (terecht) dat het mengen van diverse druivensoorten een gewoonte is in warmere wijngebieden, waar de nachten te warm zijn om van één druivensoort een voldoende complexe en traag gerijpte wijn te kunnen produceren. Ze gaan voor de solopartij, een veelstemmig koor vinden ze maar niets.

De solowijnen zijn ook makkelijk aan hun smaak te herkennen: het bittere van cabernet, de toets van zwarte kersen en pruimen van syrah en de indringende zachtheid van merlot. Dat maakt de commercie ervan gemakkelijker.

Een tweede groep van wijnmakers en -drinkers zweert bij de mélange: het oordeelkundig blenden van diverse druivensoorten tot een groter geheel dat breder smaakt en dat over het hele smaakgebied samenhoudt. Met champagne is het blenden tot een kunst verheven, bordeaux kan niet zonder en het Franse zuiden leeft ervan.

Marketing is veel moeilijker voor die samengestelde wijnen, ze beschikken niet over de simpele herkenbare identiteit van een monocépage. Ze moeten hun eigenheid krijgen van een appellation, die per definitie beperkt is, terwijl een druivensoort van zowat overal kan komen.

Met een nieuw wijnconcept is de tegenstrijdigheid tussen merkwijn en appellationwijn op een interessante manier doorbroken: de inVINity-reeks bij Delhaize, cépage-wijnen met een appellationdekking. Bijvoorbeeld een wijn van 100 procent syrah - het staat in grote letters op het frontetiket -, maar tevens van de appellation Côtes du Rhône, zoals men te weten komt uit de kleine lettertjes op het rugetiket. Tot nu toe zijn er drie: de vermelde syrah, een sauvignon en een merlot, allebei van de appellation Bordeaux. Maar waar blijft de carbernet?

Voor het wijntype dat men in deze flessen kan verwachten is de appellationdekking wel belangrijk. Zo staat de sauvignon veel dichter bij de droge bordeauxtypes dan bij de fruitige loirewijnen.

De selectie

InVINity, Merlot 2009, appellation Bordeaux Goed geconcentreerde kleur van het dieprode type, met iets spanning aan de rand door de vatlagering. De neus is getekend door aroma's van rijpe zwarte kersen en een onderliggende houttoets. De smaak is stevig met soepele en zachte tannines, zoals in een goede bordeaux, maar wat eenvoudig kort. Deze wijn kan zeker een jaar verder versmelten op fles en moet passen bij stevige gerechten, type 'geroosterd vlees'.
Delhaize: 4,99 euro.

InVINity, Syrah 2010, appellation Côtes du Rhône Mooie, dieprode, verse kleur en een neus van fijn zwart fruit met een toets van framboos. Typisch noordelijke Rhône à la Saint-Joseph. De smaak is gevuld en sappig, fris en fruitig en met een zekere lengte. Zeer smakelijke wijn met soepele tannines, goed soortkarakter en universele tafelkwaliteiten.
Delhaize: 4,99 euro.

InVINity, Sauvignon 2009, appellation "Bordeaux" Geruststellende frisse geelgroene kleur. Neus van het zachte type pompelmoes, breed ontplooiend na opschudden, rijp en niet scherp en grassig zoals je vaak aantreft bij Nieuw-Zeelandse wijnen. De smaak is friszuur met een brede basis en mooi discreet door hout gedragen. Goede tafelkwaliteiten, van aperitief tot geroosterde vis.
Delhaize: 4,99 euro.

Herwig Van Hove

Onze partners