Vrije Tribune
Vrije Tribune
Hier geven we een forum aan columnisten en gastbloggers
Opinie

06/11/17 om 08:52 - Bijgewerkt op 07/11/17 om 11:01

'Net als alle ouders willen wij het beste voor onze dochter, daarom voeden we haar plantaardig op'

Een veganistisch dieet voor jonge kinderen blijft voer voor discussie. Vegan blogster Elisabeth Van Lierop legt in een eerder verschenen post op haar blog Plantbased uit hoe zij het aanpakt bij haar dochter Nala. 'Wij zullen haar zo veel mogelijk proberen sturen richting een duurzame manier van leven. En dat zal waarschijnlijk gebeuren met vallen en opstaan, zoals elke opvoeding.'

'Net als alle ouders willen wij het beste voor onze dochter, daarom voeden we haar plantaardig op'

© Getty Images/iStockphoto

Net als alle ouders willen wij het beste voor onze dochter. Daarom voeden we haar plantaardig op. Uit een overvloed aan wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat minder dierlijke voeding consumeren enorme voordelen kan opleveren voor het milieu én de volksgezondheid. Met een dreigende klimaatopwarming, verontrustende percentages fijnstof en andere gekheid in de lucht, en eilanden van plastic bijna zo groot als Europa hopen we dat Nala toch nog een mooie toekomst kan hebben. Hiervoor willen we dan ook echt graag ons best doen om zo ecologisch en duurzaam mogelijk te leven met respect voor het welzijn van de planeet en alle levende wezens.

Klinkt allemaal heel altruïstisch en zelfopofferend? Eigenlijk valt dat echt heel erg goed mee. In de supermarkten zag ik het aanbod van plantaardige alternatieven de voorbije jaren enorm groeien: plantaardige melk, yoghurt, roomijs, koekjes, veggieburgers, snoepjes... ze moeten al lang niet meer onder doen voor de 'standaard' variant. Of soms is de oude vertrouwde versie gewoon altijd al 'per ongeluk' plantaardig geweest, denk aan zure matten, speculaasjes of zoute chips. Het is niet omdat we veganistisch eten dat Nala enkel ongezoete wortelkoekjes of selderstengels krijgt. Integendeel, ik bak wekelijks pannenkoeken en taartjes waarvan ze maar al te graag mee smult.

Delen

'Net als alle ouders willen wij het beste voor onze dochter. Daarom voeden we haar plantaardig op'

Over chips en koekjes gesproken: het is niet omdat het veganistisch is dat het per definitie gezond is. Een plantaardig dieet kan gezond of ongezond zijn, caloriearm of -rijk. Veganisten, oud en jong, komen in alle vormen en maten. Ze kunnen mager, mollig, dik, atletisch of gespierd zijn. (Dat bewijzen de mooie portretten op The Vegan Network.) Jammer genoeg halen vooral de ondervoede vegan kindjes het nieuws, terwijl dit in de realiteit natuurlijk de absolute minderheid is. Nala bijvoorbeeld is kerngezond en komt niets te kort, ze heeft een normale groeicurve en is ontzetten actief, vrolijk en speels. Ze wordt, net als ik tijdens mijn zwangerschap en het langdurig borstvoeding geven, goed opgevolgd door onze huisarts en Kind & Gezin zodat we kunnen bijsturen als dat ooit nodig zou zijn.

Het standpunt van de Academy of Nutrition and Dietetics is trouwens heel duidelijk: 'Zorgvuldig geplande vegetarische diëten, inclusief complete veganistische diëten, zijn gezond, adequaat in voedingswaarde, en kunnen gezondheidsvoordelen bieden voor het vermijden en behandelen van bepaalde ziektes. Goed geplande plantaardige diëten zijn geschikt voor individu's gedurende alle fases van de levenscyclus, inclusief zwangerschap, borstvoeding, zuigelingen, kinderen, adolescenten, en voor atleten.'

De enige supplementen die in alle gevallen nodig zijn, zijn vitamine D (zoals bij andere kinderen) en vitamine B12, zo zei de veganistische ouder Niels Charlier al in een eerder verschenen opinie. Vitamine B12 is niet van dierlijke, maar bacteriële oorsprong. Door de moderne, hygiënische levensstijl wordt het niet meer opgenomen met plantaardige voeding. Om diezelfde reden wordt het supplement ook aan vee gegeven en hebben ook veel omnivoren het nodig. Tot nu toe volstaat het dat ik dagelijks een B12-pilletje neem en krijgt Nala haar portie binnen via de borstvoeding, maar op termijn zullen we haar ook gewoon regelmatig een B12je laten nemen.

Daarnaast geven wij voor de zekerheid ook nog extra druppeltjes ijzer bij (ferricure). Hoewel dit waarschijnlijk niet eens echt nodig is aangezien plantaardige voedingsmiddelen zoals (volkoren)brood, groenten, noten, zaden en verrijkte vleesvervangers en ontbijtgranen ook allemaal ijzer bevatten. De Nederlandse vereniging voor veganisme stelt zelfs het volgende: 'IJzertekorten komen bij veganisten niet vaker voor dan bij omnivoren. Het is aangetoond dat veganisten (en vegetariërs) een lagere ijzerstatus hebben dan omnivoren, maar er zijn geen nadelige gezondheidseffecten als gevolg hiervan aangetoond. Wanneer voldoende groente en fruit wordt gegeten zal men ruim voldoende ijzer binnen krijgen en geen risico lopen op bloedarmoede.'

Ook letten we erop dat ze genoeg eiwitten binnenkrijgt door dagelijks iets van proteïnen te voorzien: heel soms zijn dat vleesvervangers zoals veggieburgers of vegan chickennuggets, maar meestal zijn dit minder verwerkte eiwitbronnen zoals peulvruchten, kikkererwten, zelfgemaakte linzenballetjes, tofu, tempeh, seitan, quorn, humus of soyaboontjes.

Delen

'Moet ze dan niet zelf kunnen kiezen wat ze eet? Geen enkel kind kiest hoe het wordt opgevoed. Proberen om je kind te helpen om op termijn zelf goede keuzes te maken is deel van het ouderschap'

Ik besef dat ik spreek vanuit een luxepositie. Wij worden goed omringd door mensen die achter onze keuze staan: de creche voorziet soyayoghurt, tofu of linzen bij haar groentjes en zelfs hummus voor tussen haar boterhammetjes, onze ouders maken rijstepap met amandelmelk en soep zonder balletjes. Daarnaast heb ik het geluk dat ik tijd kan vrijmaken om dagelijks vers te koken en heb ik nog steeds genoeg moedermelk waardoor we niet afhankelijk zijn van flessenvoeding. Dit maakt het gemakkelijker om onze dochter een gebalanceerd plantaardig dieet te kunnen voorzetten. (Al zijn er ook voor zuigelingen die een fles krijgen plantaardige opties die aan alle wettelijke normen voldoen.)

Nala's favorieten momenteel zijn de kokos-soyayoghurt, smoothiebowls of havermout met notenmelk als ontbijt. Ze eet ook heel erg graag fruitpap, soep, crackers, hummus, pindakaas, brood, rozijnen, dadels, broccoli, erwtjes, edamame boontjes, tofureepjes, veggie chickennuggets, en zelfs tempeh.

Moet ze dan niet zelf kunnen kiezen wat ze eet? Geen enkel kind kiest hoe het wordt opgevoed, of het naar de crèche gaat of niet, of het drie uur per dag naar bumba mag kijken of niet, of het heel de dag in prinsessenoutfit mag rondlopen of niet. Proberen om je kind te helpen om op termijn zelf goede keuzes te maken (of althans degene waarvan je denkt/hoopt dat ze goed zijn) is deel van het ouderschap.

Hoe we het gaan doen van zodra Nala wordt uitgenodigd op verjaardagsfeestjes en wat we gaan zeggen als de ijskar voorbij komt, dat weten we nu nog niet. Fingers crossed dat tegen dan elke ijskar gewoon lekkere vegan ijsjes in zijn assortiment heeft zitten en dat de ouders van haar speelkameraadjes een beetje veggie-vriendelijk zijn. Uiteindelijk gaat het er zelfs niet eens om of ze altijd en overal 100% plantaardig eet, wij hebben soms ook wel eens een reep Tony Chocolonely-chocolade in huis. Het gaat eerder over welke waarden we haar willen meegeven. Voor sommige ouders zal die focus eerder liggen op spreken met twee woorden, alles netjes opruimen en flink sporten, wij zullen haar zo veel mogelijk proberen sturen richting een duurzame manier van leven. En dat zal waarschijnlijk gebeuren met vallen en opstaan, zoals elke opvoeding.

Wie meer informatie wil over veganisme en plantaardige voeding voor alle leeftijden, kan hiervoor altijd terecht bij organisaties zoals EVA, Be Vegan en Peta.

Elisabeth Van Lierop

Plantbased.be

Onze partners