Meest misleidende product 2016 is bosbessen-frambozensap (met amper bosbessen en frambozen in)

29/11/16 om 09:25 - Bijgewerkt om 09:23

Healthy People Blauwe bosbes en framboos heeft het Gouden Windei 2016 van de Nederlandse voedselwaakhond foodwatch gewonnen. Met de verkiezing vestigt foodwatch de aandacht op misleidende producten.

Meest misleidende product 2016 is bosbessen-frambozensap (met amper bosbessen en frambozen in)

© .

36% van de 24.000 stemmers vonden Healthy People Blauwe bosbes en framboos (verkrijgbaar in Albert Heijn) het meest misleidende product van 2016. Dat sapje bevat inderdaad vooral twee vruchten, maar niet diegene die je zou verwachten: het bestaat vooral uit goedkoop appel- en druivensap en bevat slechts 12% bosbes en 1% framboos. Daarbij is het helemaal niet zo 'healthy': een glas ervan bevat meer suikers dan een glas Coca-Cola.

Tweede in de Gouden Windei-verkiezing werd Red Bull. Dat merk promoot haar energiedrankje bij jongeren met stoere sporters, maar dokters raden juist aan om er net als bij alcohol en leeftijdsgrens op te plakken en zeggen dat Red Bull drinken tijdens het sporten net gezondheidsrisico's kan inhouden. De top drie wordt afgesloten met een markant geval: een blik op het etiket van Optimel Griekse stijl drinkyoghurt met honing walnoot smaak leert namelijk dat het drankje geen yoghurt, geen honing en geen walnoot bevat.

Andere genomineerden waren alcoholvrij bier van Jupiler (dat wel nog een laag percentage alcohol bevat), Yum Earth Organics Vitamine C Drops (die voor 100 % uit suiker bestaan), Aldi gedroogde kokos (ofwel blokjes suiker en zetmeel) en Jumbo Volkoren knäckebröd (met vooral witte bloem, al kondigde Jumbo tijdens de stemperiode wel aan dat het gehalte volkoren bloem omhoog zou gaan).

"Lachen met marketingonzin"

"Het hele jaar word je als consument uitgelachen en voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven. In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument zelf lachen om de doorgeprikte marketingonzin van de genomineerden", aldus Sjoerd van de Wouw, campaigner bij foodwatch.

In 2015 wonnen de gesuikerde cranberries die in Albert Heijn-winkels als 'superfood' verkocht werden. Het jaar ervoor won Capri-sun van Coca-Cola de omstreden prijs. In 2013 won Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Unilever won de prijs twee maal: in 2012 met Becel pro-activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone ontving het windei in 2010 met het product Actimel. (EK)

Onze partners