Meerdere biocampagnes per jaar vervangen Bioweek

© Bioweek

De sector van de biologische landbouw en voeding ruilt haar jaarlijkse publiekscampagne Bioweek de komende drie jaar in voor jaarlijks twee of drie biocampagnes rond allerlei productgroepen.

“Passie en vakmanschap zijn de rode draad in de sector van biologische voeding en landbouw”, verduidelijkt Sabrina Proserpio van sectororganisatie BioForum Vlaanderen. “Om dat in de kijker te zetten, organiseerden we tien jaar lang de “Bioweek”. Op vraag van de sector werd nu gekozen voor een driejarige campagne waarbij we op meerdere momenten per jaar op verschillende productgroepen ingaan.”

Dit jaar wordt van 4 tot en met 12 juni aandacht besteed aan biologische zuivel en eieren. Van 17 tot en met 25 september staan biologische groenten en aardappelen in de kijker. “We behouden de sterktes van de Bioweek, zoals de open bedrijvendagen en allerlei activiteiten, zoals proeverijen.” Televisietuinman Wim Lybaert zet zijn schouders onder de campagnes met als slogan “Amai, d’er steekt veel liefde in bio”.

Zuivel

Uit het laatste biorapport (2014) – een nieuw rapport wordt in april verwacht – blijkt dat zuivel een aandeel van 21 procent in de biobestedingen uitmaakt, het was ook het sterkst groeiende segment. Meer dan een derde van de biobestedingen gaan naar aardappelen, groenten en fruit. Qua bestedingen per capita staan biozuivel en biogroenten op één en twee. Bio-eieren hebben dan weer een marktaandeel van ruim 11 procent.

Uit een consumententracking van VLAM (ook uit 2014) bleek dat 18 procent van de Belgische bevolking op een gemiddelde dag één bioproduct heeft gegeten. Het meest gegeten product was groente, gevolgd door eieren, fruit en zuivel. (Belga)

Meer weten over bio? Lees dan zeker het dossier dat wij vorig jaar tijdens de Bioweek maakten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content