Maak kennis met de man die de Belgische limonadetraditie terug tot leven wil wekken

29/03/17 om 16:05 - Bijgewerkt om 16:22

Ambachtelijke limonades zijn populairder dan ooit, maar de levendige limonadetraditie van weleer is nog niet helemaal terug. Jan Verlinden maakte een carrièreswitch en hoopt daar verandering in te brengen.

Maak kennis met de man die de Belgische limonadetraditie terug tot leven wil wekken

© .

Je goedbetaalde job opzeggen en helemaal opnieuw beginnen? Met werkzekerheid als hoogste goed in onze maatschappij wagen weinig mensen de sprong in het onbekende. Jan Verlinden deed het toch. Na 22 jaar als marketeer gewerkt te hebben besliste hij om het over een andere boeg te gooien en de familietraditie voort te zetten.

Opgegroeid in een brouwersfamilie en met een uniek limonaderecept van zijn overgrootvader was Verlindens keuze snel gemaakt. Hij moest en zou Ritchie, intussen al meer dan 30 jaar uit de productie, nieuw leven inblazen.

Delen

"Op professioneel vlak heb ik mij nog nooit zo hard geamuseerd als de voorbije maanden"

Ritchie is geen onbekende op de limonademarkt. In de jaren '50 had bijna elke brouwerij een eigen limonademerk, zo ook brouwerij Tielemans in Aarschot. In 1969 verhuisde de productie van Tielemans naar de familiebrouwerij Verlinden in Lubbeek. Toen in 1979 Jan Verlinden besloot om de zaak niet verder te zetten, werd de productie van Ritchie stopgezet.

Nu is het diezelfde Jan Verlinden die de limonade terug op de markt brengt in twee smaakduo's: sinaasappel met een vleugje vanille en pompelmoes met een hint van ananas.

In 1979 stopte je vader met de brouwerij. Nu zet u die verder. Waarom?

"Ik was er toen nog niet klaar voor en het klimaat was er ook niet naar. Eind de jaren '70 stond alles wat Amerikaans was, gelijk aan kwaliteit. Belgische producten hadden vaak geen goede naam. Ons aanbod was ook niet denderend. Onze hoofdfocus lag op tafelbieren, maar de interesse daarvoor nam af en dus stond het bedrijf niet zo sterk. Nu maakt Ritchie deel uit van de KBC Start it community en ziet het er economisch veel beter uit.

Na 22 jaar als marketeer gewerkt te hebben, had ik goesting om zelf iets uit de grond te stampen. In mijn vorige job waren er relatief weinig groeimogelijkheden. Ik had wel een mooie carrière en zeker geen slecht loon, maar het begon te kriebelen om zelf iets te beginnen. Omdat ik al wat ouder ben, is die beslissing pas na lang twijfelen genomen. Je moet rekening houden met grotere verantwoordelijkheden en je gezin, zij springen er tenslotte ook in."

En nu is er Ritchie. Vanwaar komt de naam?

"Het is momenteel een van mijn grootste frustraties dat ik de afkomst van de naam niet zeker weet. Ik ben al naar het lokaal museum en naar het gemeentehuis gegaan, maar niemand kan mij honderd procent zeker zeggen waar de naam vandaan komt. Het meest plausibele is dat de naam afgeleid is van Thierry. De zoon van de eigenaar van brouwerij Tielemans heette zo, maar dat klonk waarschijnlijk niet cool genoeg in de periode van amerikanisering."

Waren er grote moeilijkheden bij het opstarten?

"Vooral het opstarten zelf was moeilijk. Je moet partners en producenten vinden die met je willen samenwerken en doordat onze limonade geen bewaarmiddelen bevat, was dat niet eenvoudig. We hebben ook lang gezocht naar een producent voor het flesje omdat het design gebaseerd is op het oorspronkelijke flesje uit de jaren '50 en er weinig bedrijven zijn die dat maken. Vroeger had elk limonademerk nochtans zijn eigen flesje, nu is dat zeldzamer.

We zijn nu vier maanden op de markt en hebben al 225 distributiepunten, daar ben ik best trots op. Op professioneel vlak heb ik mij nog nooit zo hard geamuseerd als de voorbije maanden. Ik zie dit mezelf wel nog een tijdje doen. Ik haal er enorm veel voldoening uit doordat ik alles zelf kan regelen. Ambachtelijke limonades zijn hip en elke wereldstad heeft er wel een die bekend is, maar er is nog geen enkele echt typische Belgische limonade. Het is mijn ambitie om daar verandering in te brengen en die Belgische limonade traditie terug tot leven te wekken."

Laura Dhaese

Onze partners