Lotus wil Indonesiërs koekje in koffie leren doppen

14/03/16 om 14:10 - Bijgewerkt om 14:10

De Belgische koekjesbakker Lotus zet momenteel zijn eerste stappen in Indonesië, voorlopig met maar één product: het bekende speculooskoekje.

Lotus wil Indonesiërs koekje in koffie leren doppen

© /

Als het van de Belgische koekjesbakker Lotus afhangt, dopt iedere Indonesiër binnenkort een koekje uit Lembeke in zijn koffie.

Sinds Kerstmis liggen de speculooskoekjes in zowat 200 Indonesische verkooppunten. "We waren er al 2,5 tot 3 jaar mee bezig, want we geloven in het potentieel van de markt", zegt Bart Bauwens, general manager International Distributors van Lotus. Hij werkt vanuit Hongkong, maar reist momenteel mee met de Belgische economische missie in Indonesië.

Wie zaken wil doen in Indonesië krijgt met veel uitdagingen te maken, maar met "het nodige geduld" kreeg Lotus het dus toch voor mekaar. Verschillende zakenmensen klagen over de omvangrijke regelgeving en trage administratie in Indonesië. Lotus kon gelukkig rekenen op een andere Belgische wereldspeler: Delhaize. De supermarktketen is in Indonesië actief als Lion Super Indo. Via Delhaize kwam Lotus in contact met Sukanda Djaya, een van de grootste distributeurs van Indonesië.

Net als bij andere nieuwe markten, gaat Lotus erg voorzichtig te werk. "Internationaal leggen we onze focus op de Lotus Biscoff, 'biscuit for coffee' (koekje voor de koffie, red.)", zegt Bauwens. Voor wafels en andere koekjes is de reis naar Azië te lang, terwijl Lotus zijn speculoospasta pas introduceert als de koekjes voldoende ingeburgerd zijn. (Belga/DB)

Onze partners