Lidl stunt met gratis gastronomische diners in 30 toprestaurants

09/12/13 om 17:54 - Bijgewerkt om 17:54

Bron: Knack Weekend

950 foodies genoten op Sinterklaasdag van een gratis gastronomisch diner in een toprestaurant, in ruil voor een korte enquête. Lidl maakte vandaag bekend dat het achter de stunt zat.

Lidl stunt met gratis gastronomische diners in 30 toprestaurants

Afgelopen vrijdag genoten 950 foodies van een gratis gastronomisch diner in een toprestaurant. In ruil voor de culinaire avond die werd aangeboden door 30 Jeunes Restaurateurs d'Europe moesten de gasten aan het einde van de uitzonderlijke avond een korte vragenlijst invullen. Daaruit bleek dat ze unaniem lovend waren over het diner. Wat ze niet wisten is dat de menu's werden samengesteld met producten van Lidl. De discount supermarktketen, die de laatste maanden wel meer uitpakte met stunts, maakte het nieuws vandaag bekend.

Via een reeks mysterieuze advertenties in kranten, radio en op websites riepen 30 Jeunes Restaurateurs d'Europe vorige week op om gratis te komen dineren in hun toprestaurant op vrijdagavond 6 december. Een culinair Sinterklaascadeautje, zeg maar. Onder hen eetadressen zoals Culinair (Lauwe), sterrenrestaurant Le Cor de Chasse (Wéris) en tweesterrenzaak Hostellerie St.Nicolas (Elverdinge). In een mum van tijd waren alle restaurants volgeboekt. In ruil voor de gratis culinaire avond, met champagne en aangepaste wijnen, moesten de bezoekers een vragenlijst invullen.

Wat ze niet wisten is dat ze die avond bijna uitsluitend producten van Lidl voorgeschoteld kregen. De winkelketen maakt vandaag bekend achter de stunt te zitten. 'We hielden tot nu geheim hier achter te zitten, zo konden we objectief eens onze hoge kwaliteit laten vaststellen.' De blinde proef leverde lovende resultaten op. Met een gemiddelde score van 9,4 op tien én een versheidwaardering van 9,2 toont de kwaliteitsenquête een mooie harmonie tussen topgastronomische restaurants en de supermarktketen. Ook cijfers als 9.4 voor het vlees, 9.0 voor de champagne, 8.8 voor de wijnen bewijzen dat de Lidl-producten helemaal in de smaak vielen.

De slimme reclamezet van Lidl was ook een bijzondere oefening voor de vele chefs. 'We zijn stuk voor stuk gereputeerde chef-koks met ons eigen restaurant en reputatie. Met uitzondering van een aantal producten die Lidl niet verkoopt (om pakweg emulsies te maken, nvdr.) kookten we één dag uitsluitend met producten uit de Lidl-vestiging om de hoek. Zelfs het zout kwam van Lidl', vertelt Steven Dehaeze van het West-Vlaamse restaurant Culinair. 'De vraag van Lidl was bijzonder verrassend, maar ik zag de uitdaging wel zitten. Uiteindelijk is gebleken dat je onze hoge standaard prima met Lidl-producten kan halen', concludeert hij. Missie geslaagd dus. (DB)

Onze partners