Lidl stunt met gratis gastronomisch diner van Piet Huysentruyt

04/12/14 om 15:19 - Bijgewerkt op 11/12/14 om 17:36

150 fijnproevers kregen woensdag een gratis gastronomisch diner van sterrenchef Piet Huysentruyt voorgeschoteld, in het donker. Lidl maakte pas achteraf bekend dat het achter de stunt zat.

Lidl stunt met gratis gastronomisch diner van Piet Huysentruyt

Piet Huysentruyt © gf

Lidl zit niet verlegen om een culinaire reclamestunt op grote schaal. Vorig jaar pakte de supermarktketen uit met gastronomische diners voor 950 nietsvermoedende foodies in 30 toprestaurants. In ruil moesten de gasten een korte enquête invullen. Pas achteraf maakte Lidl bekend dat de menu's uitsluitend werden samengesteld met producten van het huis.

Dit jaar strikte de discount winkelketen 150 fijnproevers voor een (fictief) culinair project van Piet Huysentruyt. Plaats van gebeuren was The Event Lounge in Evere. De gasten kregen een exclusief diner van de sterrenchef voorgeschoteld. Wat ze vooraf niet wisten, is dat het licht uitging op het moment dat het voorgerecht werd geserveerd.

Lidl stunt met gratis gastronomisch diner van Piet Huysentruyt

© gf

'Door het licht te doven, worden quasi alle omgevingsprikkels uitgeschakeld en kan men zich helemaal focussen op de smaak en textuur van de producten. Dat was uiteraard de bedoeling van de avond', zegt Huysentruyt. Toen het licht bij het dessert weer aanging, werd aan de zogenaamde proefpersonen gevraagd om het menu te quoteren. Nadat alle vragenlijsten ingevuld waren, werd hen verteld dat alle gerechten werden bereid met Delicieux-producten, het premiummerk van Lidl.

Met een tevredenheidspercentage van 96% op gebied van versheid van de producten en 80% betreffende de volledige maaltijd, toont de kwaliteitsenquête net als vorig jaar een mooie harmonie tussen topgastronomie en de supermarktketen. Ook de cijfers in de categorie dessert, wijn, champagne en 'dinner in the dark'-ervaring waren hoog. Alweer een slimme reclamezet van Lidl. (DB)

Onze partners