Kiarash Nabavieh : ‘Hotdogs zijn zoveel meer dan een wak broodje en een frankfurter’

© PinkEye

Zijn hotdogs na hamburgers de nieuwste foodiedarling? Als het van Kiarash Nabavieh afhangt alvast wel. De horecatrendhunter plant namelijk een hotdog- en chapagnebar aan de Antwerpse Scheldekaaien.

Amper een half jaar na de opening van het succesvolle Burgers & Booze, een gourmet burger- & cocktailbar waar je o.a. een gitzwarte burger kon degusteren, staat Kiarash Nabavieh in de startblokken voor de lancering van zijn volgende horecaproject langs de Antwerpse kaai. Een horeca- en champagnezaak die eind april de deuren moet openen voor het grote publiek.

KnackWeekend kreeg alvast het water in de mond, en vroeg Nabavieh waar hij de mosterd (en ketchup) vandaan haalde.

“In Amsterdam, Londen en New York combineren ze al langer gourmet streetfood met high end dranken. Dirty Bones in Londen is bijvoorbeeld een grote inspiratie voor mij geweest. De uitbater, Ross Clarke, heeft eerst jarenlang ervaring opgedaan onder Heston Blumenthal van The Fat Duck, en is dan zelf een restaurant begonnen waar hotdogs en champagne een groot deel uitmaakten van zijn menu. Zo zal het bij ons ook zijn: de selling point zijn de hotdogs en de champagne, maar het is niet zo dat je niets anders zal kunnen krijgen.”

Hotdogs lijken me nu niet bepaald een uitdaging voor een chef.

Nabavieh: “Toch wel, je zou ervan versteld staan hoe’n dankbaar gerecht dat is. Wij willen onze klanten een wereldreis brengen in hotdogvorm, hotdogs waarin allerlei verschillende smaken en culturen verweven zitten. Mensen denken dat de hotdog gewoon een broodje met een worst en wat saus is, maar dat klopt niet. Het concept ‘hotdog’ ziet er overal anders uit. Een Duitse hotdog is helemaal anders dan een Thaise of een Griekse hotdog bijvoorbeeld, die de sauerkraut links laten liggen voor koriander of tzatziki.”

Eerlijk: gaan hotdogs en champagne écht samen of wou je gewoon provoceren?

Nabavieh: “Natuurlijk is het cool om die clash te hebben, dat contrast, maar het werkt wel degelijk als je er wat op inzet. Wij zoeken onze champagne speciaal uit met kleine huizen die dan weer matchen met onze verschillende hotdogs. Als je weet wat je doet dan is dat geslaagd, dat zien we ook bij ons ander project, Burgers & Booze, waar hamburgers met cocktails gecombineerd worden. Het belangrijkste voor ons is de kwaliteit van de ingrediënten en de betaalbaarheid. Onze hotdogs zullen echt culinaire hoogstandjes zijn, maar je zal geen vijftig euro moeten neertellen voor een hotdog: ik denk ook niet dat dat zou pakken. Het is niet omdat je “champagne” hoort dat het duur moet zijn, net zoals “hotdog” niet per sé staat voor een wak broodje met een lauwe frankfurter.”

Toen je met Burgers & Booze begon was België al volledig in de ban van de burgerhype, maar nu kom je met een primeur. Denk je dat Antwerpen klaar is voor zo’n concept?

Nabavieh: “Ik denk als er een plaats is die er klaar voor is in België dat het dan Antwerpen wel zal zijn. Er gebeuren hier veel spannende dingen op culinair vlak, in Gent ook trouwens. Ik ben er gerust in. Het feit dat Jeroen Meus ook plots hetzelfde idee heeft zal wel voor zich spreken zeker (lacht). Streetfood begint echt weer aan publiek te winnen, ook onder chefs, omdat ze zich realiseren hoeveel kanten je ermee uit kan. Conceptueel is het ook heel sterk: je hebt een heel duidelijke rode draad die op ieder vlak kan doorgetrokken worden.”

Dus het interieur zal ook opvallend zijn?

Nabavieh: “We werken samen met de designstudio Pinkeye, die ook mee gewerkt heeft aan Wasbar. Zij ontwikkelden mee de naam, het logo en het interieur, dat volledig binnen onze stijl past. Het ziet er al heel straf uit. We hadden echt wel een sterk designteam nodig om ons verhaal geloofwaardig te brengen, want ons concept is speciaal: ’s avonds willen we immers iets totaal anders brengen dan overdag…”

Hoezo?

Nabavieh: “Ik mag er nog niet te veel van verklappen, maar naast ons hotdog en champagnethema ’s avonds zullen we ’s middags ook geopend zijn voor de lunch, in een andere sfeer, maar ook in een ander interieur. Het zal dezelfde zaak zijn, maar dat zal helemaal niet opvallen. Je moet het echt zien: er zullen bars tevoorschijn komen die er ’s middags niet zijn, er zal zelfs een heel gedeelte geopend worden waarvan de lunchgasten zelfs geen idee zullen hebben dat het er is. Het wordt echt een belevenis, je moet het komen checken.”

Dat is bij deze dan afgesproken!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content