Jude Law: ‘Ik had graag een whisky gedeeld met Ernest Hemingway’

De Britse acteur Jude Law is het gezicht van Johnnie Walker Blue Label en speelde host van de theatrale ervaring ‘Symphony in Blue’, georganiseerd door het whiskymerk. Ook wij mochten deze unieke avond bijwonen en Jude Law aan de tand voelen over zijn samenwerking met Johnnie Walker.

De Britse acteur Jude Law is het gezicht van Johnnie Walker Blue Label en speelde host van de theatrale ervaring ‘Symphony in Blue’, georganiseerd door het whiskymerk. Ook wij mochten deze unieke avond bijwonen en Jude Law aan de tand voelen over zijn samenwerking met Johnnie Walker.
Onder de creatieve leiding van het Done & Dusted team, Hamish Hamilton en Russell Thomas, en met de culinaire hoogstandjes van Bompas & Parr werden de genodigden van ‘Symphony in Blue’ ondergedompeld in de zes verschillende smaken van Johnnie Walker Blue Label. Deze smaken, fresh, fruity, malty, woody en spicy, kwamen tot leven in zes verschillende interactieve ruimtes waar de verbeelding en smaak van de genodigden werd getest en uitgedaagd. Met behulp van licht, kunst, geluid, extreme temperaturen, gastronomie en performance kwamen we te weten hoe het Blue Label van Johnnie Walker inspeelt op alle zintuigen. Na de belevingskamers volgde een heerlijk diner dat eindigde met een spectaculaire show waarbij dans, muziek, licht en projectie de sensatie van het Blue Label visualiseren en het gehoororgaan prikkelen.

Met deze ervaringsavond in de Merchant Taylor’s Hall in Londen, nam Johnnie Walker ons mee op een reis door de geschiedenis van het label.

‘Ik drink mijn whisky puur’
De charmante host van de avond was niemand minder dan Jude Law. Voor sommigen onder ons – en ja hoor, ook uw reporter ter plaatse – oversteeg zijn aanwezigheid de ervaring van alle sensitieve ruimtes bij elkaar. ‘Ik drink mijn whisky het liefst puur,’ verklapt de Britse acteur aan zijn gasten. Maar tijdens het evenement maakt hij een uitzondering en proeft hij, in een van de zes belevingskamers, van een whisky met een blokje ijs dat meer dan tienduizend jaar oud is. Het werd speciaal voor deze avond vanuit Groenland gehaald. ‘Hebben ze daar ijs op overschot? Ik dacht dat al het ijs aan het smelten was,’ sputtert Jude Law nog even tegen, maar een van de organisatoren verzekert ons dat het ijs met goedkeuring van Groenland werd geëxporteerd en dat we ons geen zorgen hoeven te maken over de impact op de klimaatsverandering.

Op ontdekkingstocht met Jude Law In de overige kamers, allemaal tot in de puntjes ingekleed, worden we opgewacht door personages die ons inwijden in de geschiedenis en smaken van Johnnie Walker. Dat Jude Law toevallig dezelfde route doorheen het huis kiest, draagt alleen maar bij aan de beleving. Samen genieten we van de muziek die voortkomt uit tientallen kristallen glazen, nippen we van cocktails in een sprookjesachtige tuin, blazen we vuur in een eikenhouten whiskyton en spitsen we onze oren terwijl een stoere Schot vertelt over zijn job als tonnenmaker voor Johnnie Walker. Het lijkt wel alsof we verzeild zijn geraakt in een film over Johnnie Walker, met Jude Law in een van de hoofdrollen.

Meer dan het gezicht van een label Op de vraag waarom hij de samenwerking met Johnnie Walker aanging, antwoordt Jude dat hij van merken houdt die een rijke geschiedenis hebben en werken met vakmannen. ‘Ook stemde ik in omdat ik mocht acteren in een kortfilm. Ik ben niet gewoon het gezicht van de campagne, maar mocht ook mijn eigen expertise gebruiken,’ aldus de acteur. Die kortfilm, ‘The Gentleman’s Wager’, lokte inmiddels meer dan 30 miljoen kijkers. ‘Ongelooflijk,’ is de reactie van de acteur. ‘Ik wou dat er zoveel mensen naar ‘Dom Hemingway’ waren gaan kijken.’ Zelf heeft hij absoluut geen idee hoe sociale media ingeschakeld kunnen worden als marketingstool. ‘Het gaat m’n petje te boven. Als ik het wel zou verstaan, zou ik vast een andere job hebben dan acteren,’ schertst hij.

Wordt vervolgd De enige negatieve commentaren die de kortfilm kreeg luiden, ‘waarom danst hij niet langer?’ ‘O, maar dat deed ik wel,’ reageert de acteur. ‘We dansten een ganse dag lang. We hebben die dansroutine zo’n 50 keer opnieuw gedaan. Niet omdat het niet goed was, maar omdat we het vanuit verschillende hoeken moesten filmen. Gelukkig hadden we een live band die de hele dag door speelde en ons het gevoel gaf dat we op een exclusieve party terecht waren gekomen.’ Ook fluistert Jude ons toe dat er een vervolg komt op de kortfilm. ‘Als het van mij afhangt breien we er nog een vervolg aan. We hebben al heel wat ideeën voor een tweede film,’ aldus de acteur.

Ernest Hemingway als drinkebroer
Met wie, dood of levend, zou de acteur wel eens een glas whisky willen delen, vragen we ons af. ‘Het zou in ieder geval iemand moeten zijn die beroemd is omwille van het genieten van whisky. Ik kies daarom voor Ernest Hemingway en zou hem dan vragen om ‘one true sentence’ te schrijven over de drank. Hopelijk zou zijn zin zijn: ‘Het drinken van deze whisky is fantastisch omdat ik hem met jou drink, Jude,” reageert onze host. Laat dat nu exact de zin zijn die als een perpetuum mobile door het hoofd van zowat alle aanwezigen waart.

Lotte Philipsen

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Tijdens het evenement werd de John Walker & Sons Private Collection 2015 gelanceerd. Deze unieke limited edition blend, waarvan minder dan 10.000 flessen wereldwijd zijn geproduceerd, is tweede in de rij van een nieuwe serie van kleine, jaarlijkse releases voor de ‘luxury spirit collectors’.

Het evenement ‘Symphony in Blue’ zal na Londen een wereldtour maken. Het blijft een exclusief evenement waarvoor je een uitnodiging in de bus moet krijgen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content