Horeca Vlaanderen: 'Klopt niet wat NSZ zegt over niet-nageleefde restaurantreservaties'

12/04/15 om 16:03 - Bijgewerkt om 16:02

Het aantal restaurantklanten dat een tafel reserveert maar niet komt opdagen, is stabiel, meent Horeca Vlaanderen. 'Wat NSZ zegt, is dikke zever.'

Horeca Vlaanderen: 'Klopt niet wat NSZ zegt over niet-nageleefde restaurantreservaties'

© iStock

Horeca Vlaanderen erkent dat er restaurantklanten zijn die niet komen opdagen ondanks een reservatie. "Het is inderdaad een fenomeen dat bestaat, maar het neemt niet toe of af", zegt Danny Van Assche, afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen.

Zelfstandigenorganisatie NSZ meldde zondag dat 7 pct van de restaurantreservaties niet worden nageleefd. Uit een eerdere rondvraag van NSZ, in 2013, bleek dat het toen om 5 pct van de reservaties ging.

"Wat het NSZ zegt, is dikke zever", zegt Van Assche. "Het is natuurlijk niet nieuw dat er mensen zijn die niet komen opdagen", zegt Van Assche. "Sommige restaurants proberen daar iets aan te doen, door het nummer van de visakaart te vragen. Maar het is vooral een probleem voor de topklasserestaurants. Een restaurant op, bijvoorbeeld, de Zeedijk in Nieuwpoort zal relatief snel iemand vinden voor een gereserveerde tafel waarvoor iemand verstek had gegeven. Voor een sterrenrestaurant dat op een eerder afgelegen locatie ligt, is dat natuurlijk moeilijker. En als het om een grote tafel gaat, kan dat inderdaad een probleem zijn. Maar dat is het dus niet meer of minder dan vroeger."

Uit de rondvraag van NSZ bij, naar eigen zeggen, zowat 600 restaurants bleek ook nog dat zeven op de tien restaurants zo'n tafel diezelfde middag of avond niet meer ingevuld krijgt.(DB)

Onze partners