Hippe Vlaamse keuken: Jongeren lopen storm voor jonge Vlaamse chefs

© Michaël Dehaspe

Jong Keukengeweld, de jaarlijkse actie die jongeren van topgastronomie aan betaalbare prijzen laat genieten, lokte nu al meer geïnteresseerden dan vorig jaar. En de actie is nog maar halfweg.

De jongerenactie van Jong Keukengeweld lokt jonge Vlamingen massaal naar jonge Vlaamse chefs. De actie leverde in oktober alleen al 10.000 boekingen op bij de 58 chefs van de campagne Jong Keukengeweld. Dat is een record: op 4 weken tijd lokt de actie al 1000 jongeren méér dan vorig jaar in 6 weken, en de actie is nog maar halfweg.

Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts bestempelt het succes als “een duurzame impuls voor de Vlaamse gastronomie”. Toerisme Vlaanderen zet al jaren het jonge culinair talent uit Vlaanderen in de kijker met de actie Jong Keukengeweld.

In de zevende editie van Jong Keukengeweld staan 58 topchefs jonger dan 35 jaar die Vlaanderen in binnen- en buitenland op de kaart zetten als gastronomische bestemming.

De Jong Keukengeweld-imagocampagne gaat ook altijd gepaard met een jongerenactie. Het recept daarvoor is simpel: jongeren laten proeven van Vlaamse topgastronomie door hen voor een verteerbaar prijsje te laten smullen bij 1 van de 58 Jong Keukengeweld-chefs. Jongeren van 18 tot 30 kunnen voor 45 euro genieten van een driegangenmenu, inclusief aangepaste wijnen of bieren. In restaurants met een Michelinster of een Gault&Millau-score vanaf 15/20 betalen ze 55 euro.

“Ik wil Vlaanderen in binnen- en buitenland op de kaart zetten als gastonomische topbestemming”, zegt Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts. “Ook onze jongeren moeten de weg vinden naar al die jonge Vlaamse chefs die klaarstaan om de wereld te veroveren”.

In 2015-2016 wordt de jongerenactie van Jong Keukengeweld uitgebreid: in plaats van één campagneperiode van 6 weken in het najaar, komen er 2 campagneperiodes van telkens 4 weken.

De eerste campagneperiode in oktober was een groot succes: 10.000 boekingen, of nu al 1.000 boekingen meer dan in de hele campagne van vorig jaar. In maart 2016 volgt nog de tweede campagneperiode.

“De Vlaamse Keuken is hip”, stelt Weyts vast. “Hoe kan het ook anders: nergens anders in de wereld is er zoveel dynamiek, innovatie en rock ’n roll in de gastronomie”. Meer informatie vind je hier. (Belga/DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content