Gezonde maar hartige ontbijttips van kenners

16/06/15 om 11:36 - Bijgewerkt om 11:35

Sapjes en granola veroveren onze ontbijttafels. Maar hoe starten de gezichten achter de homemade ontbijtgoodies zelf hun ochtend? De dames van Jus Jus, Floom en La Favo geven elk tips voor de belangrijkste maaltijd van de dag.

Jus Jus, Diana Delgado

Gezonde maar hartige ontbijttips van kenners

© IDW

Start je dag met vers fruit

Vul je koelkast met seizoensfruit en start er je dag mee, want fruit verteer je best op een nuchtere maag. In de zomer kies ik altijd voor rood fruit. Aardbeien, frambozen en bessen zitten boordevol antioxidanten, smaken lekker fris en je hebt er amper werk aan. Voor een zuurzoete toets meng ik dit fruit soms met wat pompelmoes en als je graag zoet hebt mag je ook honing toevoegen. Een beetje limoen geeft extra punch. Omdat ik mijn ontbijt aanpas aan het seizoen, kies ik in de winter voor havermout met een warme amandelmelk en dadels, vanille en kaneel. Dat werd ik af met appels, peren, gedroogd fruit (vooral moeibeien) en kokosnootschilfers.

Ga voor groen

Na mijn ochtendroutine met fruit of havermout, drink ik een groen sapje zonder fruit. De laatste tijd kies ik vooral ons sapje Andrea's Greens, met komkommer, limoen, selderij en spinazie. Zo krijg je meteen een boost, samen met energie en een verzadigd effect. Gezien ik uit Puerto Rico kom, drink ik vervolgens nog altijd een kop koffie. Sapjes zijn ook handig om mee te nemen als je geen tijd hebt om te ontbijten. Zo heb je toch al vanaf de eerste uren van je dag al je voedingstoffen binnen.

Binnenkort brengt Jus Jus ook de Almond Raw-nola uit, een granola op basis van amandelpulp.

Floom, Julie Seutin

Gezonde maar hartige ontbijttips van kenners

© IDW

Ontbijt met focus

Neem voldoende tijd voor je ontbijt en win aan slaap door vroeger onder de wol te kruipen. Zo vermijd je dat je in je ochtendrush iets uit je koelkast haalt dat je pas op je bureau of in de wagen opschrokt. Om mijn spijsvertering na mijn nachtrust weer op gang te brengen, drink ik eerst een glas lauw water met citroensap en/of een glas met appelazijn. Pas een kwartier later ga ik aan tafel en eet ik bewust. Als je met een focus eet, is je voldoening groter en eet je precies zoveel als dat je nodig hebt. Meestal kies ik voor een plantaardige yoghurt met granola of vers fruit, waaraan ik voedingsrijke toppings toevoeg, zoals bijenpollen of chiazaad. Het leuke aan een ontbijt is dat je het zo groot en complex kunt maken als dat je zelf wilt. Zo voeg ik soms zelfgemaakte notenboter toe aan mijn yoghurt, toast of smoothie. Het zorgt voor een licht zoute smaak en het is rijk aan proteïnen.

Bereid je ontbijt 's avonds voor

Als je 's morgens minder tijd hebt, raad ik aan om de avond ervoor je ontbijt te maken. Denk aan overnight oats met Fruits & Nuts granola van Floom of chiapudding. Doordat de haver en chiazaadjes in combinatie met een plantaardige melk (amandel-, haver- of rijstmelk) vochtig worden, heb je 's morgens een pudding. Een kop muesli - 30 à 40 gram - en twee hoeveelheden plantaardige melk of yoghurt (voor een dikker effect) volstaan, daarna doet je koelkast de magie. Bedek eventueel nog met een toplaag vers fruit of krokante granola, 's avonds of 's morgens.

La Favo, Bie Verheye

Gezonde maar hartige ontbijttips van kenners

© Instagram @LaFavo

Quinoa als starter

Quinoa zit boordevol eiwitten en is glutenvrij. Bovendien past dit ingrediënt ook perfect aan de ontbijttafel. Zelf ontbijt ik meestal na het sporten, met vers fruit, natuur- of Griekse yoghurt en een granola van La Favo op basis van biologisch geteelde quinoa. Soms voeg ik daar ook een beetje munt, limoensap of kokosschilfers aan toe. Of ik laat me verleiden tot een plantaardige yoghurt, zoals de sojayoghurt van Alpro met kokossmaak. Verder kun je ook quinoapannenkoeken maken of gepofte quinoa mengen met yoghurt.

Gezond brunchen

Minder geschikt als ontbijt maar wel lekker voor een brunch is een cheesecake met een taartbodem op basis van verse quinoa of onze quinoagranola. Ook brunchen kan dus gezond! Naast een kom fruitsla, yoghurt en granola serveer ik tijdens een zondagsbrunch graag zoute gerechten. Bijvoorbeeld tomaat-mozzarella met basilicumblaadjes en een topping van La Favo of een quinoasalade met spinazieblaadjes, komkommer, feta en tomaatjes. Voor de mannen, die het vaak liever traditioneel houden, voorzie ik nog altijd brood en beleg.

De webshop op www.lafavo.be opent binnenkort, samen met koekjes, repen en special editions.

Sofie De Niet

Sofie De Niet begon een jaar geleden met haar webzine Natural High om haar liefde voor sport en de levensstijl die daarrond hangt met het grote publiek te kunnen delen. Voor de reeks #betterbodybetterlife15 geeft ze samen met M4teria tips en tricks die je zelf kunt toepassen.

Onze partners