Martini

zaterdag 14 december 2002 om 18u00

NAAM

Martini is genoemd naar de Italiaanse drankenproducent Martini en Rossi.

GESCHIEDENIS

Aan het begin van de 19de eeuw was vermout een zeer belangrijke bron van inkomsten geworden in de streek Piedmonte. In 1840 vaardigde koning Carlo Alberto het bevel uit dat er een lijst samengesteld moest worden van alle erkende producenten in Turijn. Op deze lijst verscheen een nieuwe producent onder de naam 'Distilleria Nazionale di Spirito di Vino' die likeuren, wijnen en vermout maakte. Dit bedrijf was een samenwerking tussen vier personen: Michael, Re, Agnelli en Baudino. Tot 1863 ging het zeer goed met het bedrijf. Maar toen stierf Re en Michael ging met pensioen. Het bedrijf werd overgenomen door drie talentvolle werknemers: Martini, Sola en Cia. Voortaan heette het bedrijf ook zo.

Eigen spoorlijn

Omdat het in die periode niet zo goed ging met Turijn, besloten de nieuwe eigenaars zich in eerste instantie op het buitenland te concentreren. Dat bleek een goede zet, binnen de vijftien jaar werd martini gedronken in de Verenigde Staten, Frankrijk, Ierland, Oostenrijk en vele andere landen. Het bedrijf bouwde zelfs een eigen spoorlijn om de export te vergemakkelijken.

In 1879 stierf Sola en zijn deel in het bedrijf werd overgenomen door de andere twee eigenaars. De naam van het bedrijf werd veranderd in Martini & Rossi. Het bedrijf groeide steeds verder en martini werd zeer geliefd in de koningshuizen. In 1868 gaf koning Vittorio Emanuele Martini & Rossi toestemming om de wapenen van het huis van Savoy op het etiket af te beelden. Andere koningshuizen volgden, waaronder koningin Christina van Oostenrijk en koning Louis van Portugal. Martini & Rossi grossierden in medailles en werden de onbetwiste marktleider.

Omstreeks 1890 werd het bedrijf overgenomen door de vier zonen van Martini en zij openden nieuwe vestigingen in andere landen. Zo werd martini een echte internationale drank. In 1992 besloten Martini & Rossi samen te gaan met Bacardi en nu heet het bedrijf Bacardi-Martini. Ondertussen proberen vele drankenproducenten bepaalde kenmerken van martini te kopiëren. Daarom besloot het bedrijf in 1997 om zowel het etiket als de vorm van de fles te veranderen.

ALCOHOLPERCENTAGE

Het alcoholpercentage ligt tussen de 44 en 46%.

SERVEREN

De beste temperatuur voor martini is tussen de 6 en 8°C. Martini wordt zeer veel gebruikt om cocktails te maken en het past zeer goed bij borrelhapjes. Serveer martini met een groene olijf op een stokje.

BEREIDINGSWIJZE

Martini bestaat voor 75% uit droge witte wijn. Alleen Martini Rosé wordt van roséwijn gemaakt. In het verleden werd er alleen Italiaanse wijn gebruikt, maar tegenwoordig komt ook wijn uit andere landen in aanmerking. De overige ingrediënten zijn kruiden (waaronder alsem), suiker en alcohol. Alle kruiden die gebruikt worden hebben ook een geneeskundige werking zodat de hoeveelheden nauwkeurig gewogen moeten worden. Hoe en in welke verhouding de diverse kruiden precies vermengd worden is een zorgvuldig bewaard geheim.

SOORTEN

Martini Rosso :

Martini Rosso is de oudste Martini en werd voor het eerst in 1863 gemaakt. De kleur is amber en de smaak sterk, maar tegelijk kruidig en zoet. Martini Rosso onderscheidt zich van de andere soorten martini door zijn bitterheid.

Martini Bianco :

Martini Bianco wordt sinds 1910 gemaakt en is helder van kleur en heeft een romige schijn. De smaak is zoet en kruidig en men kan er duidelijk vanille in proeven.


Martini Extra Dry :

Martini Extra Dry werd gelanceerd op nieuwjaarsdag 1900. Deze Martini is strokleurig en de smaak is droog, maar niet bitter. Bovendien kan men verscheidene vruchten en kruiden proeven in de drank, onder andere aardbei, citroen en iris.

Martini Rosé :

Martini Rosé werd in 1980 geïntroduceerd. De kleur is lichtrood en de smaak is zeer kruidig en niet zo bitter als Martini Rosso. Men proeft onder meer kaneel en kruidnagel.


GEBIEDEN

Martini komt oorspronkelijk uit Turijn in Italië.

ANEKDOTE

Martini staat bekend om zijn reclamecampagnes. Dat is vanaf het begin zo geweest. Lang voor de televisie bestond, besteedde Martini al veel aandacht aan het maken van reclame en wel in de vorm van posters. Bekende artiesten en ontwerpers maakten posters voor Martini. Enkele bekende namen zijn: Dudovich, Metlicovitz, Codognato en Honenstein. Er werd een hele wereld rond Martini gecreëerd; een wereld met mooie vrouwen, knappe atleten en dorstige polospelers. Dit werd nog bevestigd door James Bond, van wie de bekende Martini-uitspraak 'Stirred not shaken' afkomstig is.

Tegenwoordig bestaat er een hele collectie van Martini-artikelen. Zo is er een hele serie schilderijen van de 'Martini-man'. Er bestaat zelfs een speciale attachékoffer voor Martini, met daarin twee flessen drank, twee martiniglazen, een martini-shaker, olijven en tandenstokers.

Knack Weekend Culinair-nieuws in je facebook nieuwsfeed

 

   

Reageer

 

Whitepapers