De zomer van de cocktails

04/06/15 om 15:27 - Bijgewerkt op 05/06/15 om 17:04

Een ding is duidelijk, deze zomer zitten we aan de cocktails. Dat betekent ook zoeken naar de nieuwe zomertrends. Wat mensen écht willen is moeilijk te voorspellen, maar duidelijk is dat we het moeten zoeken in kwaliteit én in cocktails. Wodkamerk Cîroc nodigde weekend.be uit om alvast kennis te maken met een aantal van hun nieuwste cocktails.

De zomer van de cocktails

© .

Echt voorspellen wat de zomertrend gaat worden doen ze niet bij Cîroc. Maar ze zijn er zeker van dat cocktails erg populair zullen zijn. Mensen zijn steeds meer op zoek naar kwaliteit, daarnaast zijn de verse jus en de raw foods momenteel erg populair. Dit combineert Cîroc in hun nieuw ontwikkelde juice trails; een combinatie van versgeperste juices en premium wodka.

De cocktails moeten minder zoet. Dat zagen we al bij de opmars van de Whisky Ginger Ale, bij de wodka cocktails is dat niet anders. Door de wodka te combineren met verse juices krijgt de cocktail een heerlijk karakter en een smaak goed aan lijkt te sluiten bij de vraag naar minder zoete cocktails. Voor de cocktails wordt gebruik gemaakt van de sappen van Jus Jus, juices op basis van onder andere spinazie, broccoli, courgette en venkel. Misschien telt het niet echt als je dagelijkse hoeveelheid groente, maar dat geeft ook niet, want cocktails met deze juices zijn gewoon lekker.

De presentatie vond plaats tijdens de opening van La Terrasse de l'hippdrome. Eerlijk is eerlijk, op deze luxueuze locatie, de zon reflecterend in het zwembad, muziek op de achtergrond en een cocktail in de hand klonk het allemaal heel logisch. Maar er zijn al zoveel opties. Waarom dan kiezen voor wodka en waarom Cîroc? Weekend.be sprak met Oliver Percy van Cîroc over de kracht van wodka.

Jullie wodka wordt gemaakt op basis van druiven. Sommige landen zijn tegen het gebruik van druiven voor wodka, omdat ze dat geen echte wodka vinden. Waarom is Cîroc dan juist zo trots op het gebruik van druiven?

"Spirits" groeien uit historie en uit cultuur. Vroeger was de situatie zo dat wodka werd gemaakt van de grondstof waar over het algemeen te veel van was. Dat kan aardappel of graan zijn, maar eigenlijk mag het van allerlei verschillende grondstoffen gemaakt worden. Wij willen afstappen van het imago van een overvloedsproduct, we zijn een kwaliteitsproduct.

De zomer van de cocktails

© .

Cîroc presenteert zichzelf in Amerika als een echt luxe en premium product. Een beetje voor de upper-class. Zo ook in de reclamemet Sean Combs, alles is chique en alles in luxe. Is dit ook het doel in Europa?

Er is een groot verschil tussen de Amerikaanse markt en de Europese markt. De Amerikaanse markt functioneert heel anders. Deze berust veel meer op "influencers": het uitstralen van een lifestyle. Maar vooral het ambiëren van die lifestyle door de consument is belangrijk. Sean Combs, ofwel P.Diddy, is de vlees geworden American Dream, daardoor werkt dat in de VS ontzettend goed.

In Europa loopt het heel anders. Europeanen zijn veel meer kwaliteitszoekers. Mensen zijn op zoek naar dingen die mooi zijn, die leuk zijn. Het draait om de hele experience. Dat is ook van groot belang bij de marketing. In Berlijn is de kwaliteitszoeker naar iets heel anders opzoek dan op Ibiza of in London. Wij zijn op zoek naar de consument die geld wil geven aan een product wat goed is. Die hard werkt voor zijn geld en daar dan ook levensgenot voor terug wil. Dat is de insteek en de strategie voor de komende jaren.

Cîroc staat dus voor kwaliteit. Het helpt de kwaliteitszoeker bij zijn weg naar genot?

Ja, het is een celebration wodka, een wodka die je gebruikt om het moment te vieren. Vroeger werd de celebration geclaimd door de champagne. Op het moment dat je goed nieuws kreeg, het nieuwe jaar in ging of wat dan ook, dan was daar die fles champagne. Wij willen dé wodka zijn voor dat moment.

In sommige milieus heeft wodka een relatief negatief imago, vooral de overvloedige consumptie van wodka. Jullie willen net een kwaliteitsproduct zijn. Scheiden jullie dan ook af die regionen en dat idee over wodka?

Voor ons is de hele celebration sfeer erg belangrijk. Soms, en zeker in bepaalde regio's, houdt iets vieren gewoon in dat je veel drank drinkt. Dus wij scheiden ons niet af van die gebieden. Maar kijk eens naar België, in onze cultuur drinken mensen erg veel bier. Alleen, we zien dat de mensen nu steeds minder grote hoeveelheden bier drinken. In plaats daarvan gaan steeds meer mensen op zoek naar de speciaalbieren, de echte kwaliteitsbieren. Bij de wodka's en de spirits in het algemeen is dat eigenlijk niet anders, kwaliteit over kwantiteit.

De zomer van de cocktails

© .

Wat is volgens Cîroc de beste combinatie met jullie wodka? Wat is voor jullie de drank van de zomer?

Wij willen bartenders inspireren om met ons product een zo wild en creatief mogelijke cocktail te creëren. Om elke keer een unieke beleving te creëren. Wij zullen nooit zeggen dat iets op een bepaalde manier moet. Wij presenteren in België ook bewust geen 'flavoured' wodka, dit is echt iets voor de Amerikaanse markt. In Europa houden we het enkel bij de Blue Dot. De wodka is een wit canvas waar een bartender mee aan de slag kan gaan, ons gaat het om de "Mixability". Verder is het niet belangrijk hoe iemand de wodka mixt, als de consument het maar doet op een manier waarop hij het lekker vindt, zodat hij kan genieten van de kwaliteit.

Zijn er nog dingen over Wodka die we écht moeten weten? Wat is er zo goed aan Wodka?

Een wodka geeft je de mogelijkheid om ontzettend veel dingen te proberen. Neem de volgende keer een fles wodka mee in plaats van een fles champagne. In de supermarkten staan ontzettend veel jus, trek deze jus uit de kast en entertain de mensen die je hebt uitgenodigd. Ik denk dat dat de kracht is van wodka. De ambitie van Cîroc is om op zichzelf al een unieke wodka ervaring te creëren, maar het geeft je ook de mogelijkheid om van alles een keer te proberen. Het is divers en veelzijdig, elk glas kan een andere ervaring brengen.

Celebrate life! Dat is onze boodschap.

(MvdW)

Lees meer over:

Onze partners