De psychologische verklaring achter foodstagrammen

08/03/16 om 13:56 - Bijgewerkt om 13:55

Een restaurantbezoek kan dezer dagen amper nog verlopen zonder dat iemand zijn smartphone bovenhaalt om het lekkers op zijn bord te delen met de rest van de wereld. Waarom we dat doen? Een team psychologen zocht het uit.

De psychologische verklaring achter foodstagrammen

© iStock

Ben jij zo iemand die steevast met zijn bord naar een raam holt om natuurlijk licht te hebben, zodat je de beste Instagram-foto kan trekken? Dan geniet jij meer van je eten dan iemand die dat niet doet. We leggen je graag uit hoe dat komt.

Delen

Bepaalde rituelen maken voedsel smaakvoller. Of het nu een gebedje voor het eten betreft of de volledig unieke manier waarop je je Kinder Bueno dissecteert.

In 2016 kan je er prat op gaan dat elke foto ooit al eens gemaakt is door een meer begiftigde fotograaf en vermoedelijk ook met een betere camera dan die op je smartphone. En toch blijven we proberen. Een stel onderzoekers vond dat zo een interessant gegeven dat ze te weten wilden komen vanwaar die drang komt.

Gezond vs. ongezond

Voor hun studie, die verscheen in de Journal of Consumer Marketing, voerden de onderzoekers drie tests uit. In de eerste kregen de proefpersonen de keuze tussen het al dan niet fotograferen van gezond eten en het al dan niet fotograferen van stevige kost. Wie een foto had genomen van het stuk taart voor hen, genoot er significant harder van dan wie dat niet had gedaan. Bij de proefpersonen die een fruitslaatje gekregen hadden, werd er geen verschil opgemerkt.

Tijdens het tweede experiment diepten de vorsers het verschil tussen gezond en ongezond gefotografeerd eten uit. Deelnemers kregen hetzelfde stuk taart, maar de helft van hen kreeg wel te horen dat het wel degelijk gezond was. Dezelfde tendens zette zich door: wie geloofde dat de taart vol zat met suiker en boter, schatte de lekkernij hoger in dan wie dacht dat ze bestond uit appelmoes en eiwitten.

Toen de onderzoekers tijdens een derde experiment aan de deelnemers met een fruitslaatje vertelden dat de andere deelnemers ook gezond aten, verhoogde het eetplezier wanneer de deelnemers eerst een foto trokken van hun gezonde snack. Door het bekijken van foto's met onderschrift #healthy, zal je achteraf meer plezier beleven aan je boerenkoolsmoothie.

De psychologische verklaring achter foodstagrammen

© iStock

Wanneer je andere mensen hun gezonde keuzes in de schijnwerpers ziet zetten, lijkt gezond voedsel aantrekkelijker. Wanneer je zelf fotograaf van gezonde keuzes wordt, promoveer je tot Toonbeeld Der Hoog Aangeschreven Gezond Eten en anticipeer je al op het plezier van de smulpartij. Iets gelijkaardig gebeurt wanneer het object van de foto niet zo gezond is, maar dan gaat het uiteraard meer om de smaak dan om de nastreefwaardige daad.

Ritueel

Of wat op je bord ligt nu gezond is of niet: als je een foto trekt van je eten, wil dat zeggen dat je ermee interageert. Je neemt je tijd om het ritueel van mooi schikken, je bord in de juiste hoek plaatsen en het licht goed zetten volledig af te werken. Dat strookt met bevindingen van eerder onderzoek: bepaalde rituelen maken voedsel smaakvoller. Of het nu een gebedje voor het eten betreft of de bijzondere manier waarop je je Kinder Bueno dissecteert.

Merkwaardig was dat dit positieve effect enkel geldt bij speciale rituelen, want wanneer proefpersonen willekeurige vertragingen voorgeschoteld kregen, vinden ze hun eten niet speciaal lekkerder.

In de tijd waarin je je ritueel voltrekt, groeit je verlangen naar het voedsel - 'honger is de beste saus' - en zal je dus meer genieten wanneer je eindelijk aan eten toe bent. Ook al is je bord tegen dat moment al koud geworden. (EK)

Bron: Nymag

Onze partners