Belg is wereldwijd tweede grootste consument van foie gras

© Getty Images/iStockphoto

De Belg consumeert gemiddeld jaarlijks 90 gram foie gras per persoon en is daarmee de tweede grootste consument van de delicatesse wereldwijd. Dat heeft de producentenfederatie Socopro dinsdag bekendgemaakt op een persconferentie.

Het overgrote merendeel van de foie gras die in België wordt geconsumeerd wordt geïmporteerd. Met de aankondiging dat Belgen de tweedegrootste wereldwijde consumenten zijn van foie gras, wil Socopro nu meer Belgen motiveren om het zelf te produceren. Bovendien wil de federatie misverstanden over de sector de wereld uithelpen.

Kleine producent, grote consument

België is op Europese schaal maar een kleine producent van ganzenlever. In ons land zijn 10 producenten actief, goed voor een productie van zowat 25 ton per jaar. Ter vergelijking: Frankrijk produceert jaarlijks 20.000 ton, 800 keer meer.

Wat de consumptie betreft is de Belg echter wel een van de koplopers, waardoor er dus heel wat foie gras wordt geïmporteerd. Concreet gaat het om 1.156 ton per jaar.

Door het ontbreken van schaalvoordelen, is het voor Belgische producenten moeilijk om te concurreren met de prijzen in het buitenland.

Dieronvriendelijk

Bovendien wordt de sector vaak als dieronvriendelijk omschreven. Volgens dierenrechtenorganisaties zouden de dieren mishandeld worden, omdat ze via een sonde voeding krijgen toegediend. Catherine Colot van Socopro spreekt die kritiek echter tegen. Volgens haar is er in ons land zeker nog plaats voor meer producenten van foie gras, en zouden de beschuldigingen van dierenmishandeling overdreven worden.

Colot onderstreept dat de regels in België “strenger zijn dan in andere landen” en dat er regelmatig controles gebeuren in zowel de kweekboerderijen als in de slachthuizen. “Wie producent wil worden, moet bovendien een opleiding van 30 uur volgen waarin een luik theorie en een praktische stage van twee weken vervat zitten”, klonk het verder. (Belga/EK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content