All Day Long-campagne focust op groenten en fruit

20/03/12 om 14:39 - Bijgewerkt om 14:39

Bron: Knack Weekend

De Week van Groenten en Fruit, het hoogtepunt van de All Day Long-campagne, moet de consumptie van groenten en fruit de hele dag door stimuleren. Ook dit jaar is Kim Gevaert de ambassadrice van de campagne.

All Day Long-campagne focust op groenten en fruit

Sensibilisering De All Day Long-campagne, die aan haar derde editie toe is, heeft als doel om de consumptie van groenten en fruit te stimuleren, vooral bij jonge gezinnen. Gezondheidsorganisaties raden dan ook aan om dagelijks 300 gram groenten en 2 à 3 stukken fruit te eten. Dat zijn algemene aanbevelingen die de meeste Belgen kennen. Maar ondanks de stijgende consumptie tijdens de laatste jaren, kan het toch beter.

Vooral tijdsgebrek, te weinig beschikbaarheid van de producten en onvoldoende keukenvaardigheden hebben een negatieve invloed op de consumptie. All Day Long wil dit bestrijden met een grootse, nationale sensibiliseringscampagne.

Groenten en fruit op de werkvloer De naam van de actie wijst erop dat je de hele dag door, van ontbijt tot late avondsnack, van groenten en fruit kan smullen.

Speciale aandacht gaat uit naar bedrijven en scholen, waar een groot deel van de mogelijke verbruiksmomenten plaatsvinden. Ook binnenlandse winkelketens worden nauw betrokken bij de campagne. Wedstrijden, degustatiemomenten en speciale flyers met tips moeten de boodschap overbrengen.

Jonge ouders Sinds ze zelf moeder van twee is, let Kim Gevaert meer dan ooit op evenwichtige voeding: "Als atleet ga je anders om met voeding, heb je andere doelen. Ik probeer nu vooral gevarieerd voor mijn zoontjes te koken, met veel groenten en fruit." Speciaal daarvoor zijn er op de website van Al Day Long speciale recepten op basis van seizoensgebonden groenten en fruit te vinden.

Verder vind je ook tests om na te gaan of je eigen voedingspatroon voldoende fruit en groenten bevat, en tips om dat eventueel te verbeteren. Zo kan je een eetschema downloaden en krijg je raad over welke gezonde snacks je op een feestje kan serveren. (IVDH)

Lees meer over:

Onze partners