80 restaurants bieden 'overschotten' aan via 'RestaurantAtHome'

10/12/15 om 15:47 - Bijgewerkt om 17:55

Consumenten kunnen via het nieuwe online platform RestaurantAtHome voordelig eten bestellen bij 80 restaurants in de buurt. De maaltijden variëren naargelang het aanbod, waardoor de afvalberg wordt verkleind. In Gent worden ze aan huis geleverd.

80 restaurants bieden 'overschotten' aan via 'RestaurantAtHome'

© /

Al 80 restauranthouders in Vlaanderen - waarbij 30 in Gent - hopen met het initiatief hun keuken te optimaliseren, overschotten weg te werken, en een hogere omzet te genereren.

"Restauranthouders kenden de laatste jaren grote veranderingen in de sector, denk maar aan het rookverbod en recent de komst van de witte kassa", zegt co-initiatiefnemer Kevin Declercq. "Velen stellen zich de vraag hoe ze extra inkomsten kunnen genereren zonder al te grote extra investeringen te doen."

Ook het feit dat restauranthouders vaak met overschotten zitten, wat resulteert in een hogere voedselkost en afvalberg, leidde tot het concept van RestaurantAtHome.

In Vlaanderen schreven ruim 80 restaurants zich in op het project, de organisatie mikt op vijfhonderd geregistreerde restaurants tegen 2016. De deelnemers zijn verspreid over heel Vlaanderen, maar het gros (dertig) bevindt zich in Gent.

Het gaat onder meer om Balls & Glory, Lucy Chang, Le Botaniste of Groot Vleeshuis.

Bovendien worden de maaltijd in Gent met een fietskoerier aan huis gebracht.

80 restaurants bieden 'overschotten' aan via 'RestaurantAtHome'

© /

Het platform werkt met filters, waarbij consumenten in de eerste plaats kiezen welk soort maaltijd ze willen ( vegetarisch, sushi, bio, lokaal, Mexicaans...) en een locatie doorgeven. Daarop volgt een reeks voorstellen met meer details. Je kan aangeven welke allergenen je wil vermijden.

De grootste troef van het platform is het gebruik van 'slots'. Hiermee kan de restauranthouder de online beschikbaarheid van de gerechten gemakkelijk en snel aanpassen. Bijvoorbeeld verminderen tijdens een drukke shift of verhogen tijdens dalmomenten. De restauranthouder bepaalt ook zelf welke gerechten en bijpassende dranken hij online plaatst afhankelijk van het aanbod om zo de afvalberg te verkleinen.

Goed doel

Bij het afronden van de bestelling kunnen consumenten een 'fooi' geven. Dit bedrag gaat naar hulpbehoevenden. Steden die dit project mee ondersteunen, kiezen zelf een lokaal goed doel. Alle andere 'fooien' gaan elk jaar naar een nieuw goed doel. Dit jaar is dit Poverello.

RestaurantAtHome zal vanaf februari ook een app lanceren. (DB)

Lees meer over:

Onze partners