10 alcoholtrends voor 2013

Sterkedrank van de tap, gedigitaliseerde wijnkaarten, de drang naar whisky en bier in sterrenrestaurants. Lees de alcoholtrends voor 2013.

Technomic, het Amerikaanse adviesbureau inzake food en foodservice, heeft de alcoholtrends voor het komende jaar opgelijst.

Bier op tafel Bier op de restauranttafel zit in de lift, en niet alleen in de kleine eetetablissementen. Ook gastronomische eethuizen en sterrenrestaurants gaan gerstenat massaal introduceren en meer aandacht besteden aan een minutieus samengestelde bierkaart. Veel heeft te maken met beerpairing, de opkomende culinaire trend waarbij men op zoek gaat naar gerechten die het best passen bij een bepaald bier. Bier is hier dus geen ingrediënt, maar het culinaire verlengstuk van het gerecht. De juiste combinatie food-bier verhoogt zo de eetbeleving.

Cider
Volgens Technomic wint ook cider aan populariteit. Het alcoholisch drankje bereid uit gegist appel- of perensap harmonieert perfect met bepaalde culinaire schotels. Er komen ook nieuwe cidersmaken die grote leveranciers in hun assortiment opnemen. Dus wordt het aanbod groter.

Nieuwe smaakcombinaties
De komende maanden worden ook ‘onverwachte smaken’ op de markt gebracht. Denk aan een glaasje whisky, rum of tequila maar dan met een zoete of hartige touch. Dit moet zowel de occasionele thuisdrinker als professionele barman inspireren, weet het bedrijf.

Whisky
Whisky zal sowieso meer op de voorgrond treden. ‘Van likeuren met whisky-smaak tot whisky’s met bijzondere smaken, en van enkelvat-bourbons tot nieuwe rogge-variaties’, klinkt het. Volgens het Amerikaanse bedrijf voelt een groeiend aantal jongvolwassenen en vrouwen zich aangetrokken tot whisky, zowel thuis als op café en in restaurants.

Inventieve cocktails
Ook in de coctailbars gaat het er ingenieus aan toe. De lat wordt er steeds hoger gelegd, omdat we naar verluidt nóg meer kwaliteit in het cocktailglas willen. Barkeepers gaan dus meer experimenteren in de shaker, op zoek naar de ultieme smakencombinatie.

Drankzaken
Drankzaken gaan het in de toekomst anders aanpakken. Alles zal er draaien rond de allround-ervaring. Klanten worden individueel op hun wenken bediend en krijgen de beste dranken voorgeschoteld, uiteraard gekoppeld aan uitgebreide proeverijen. Klanten die zich binnenkort snel-snel een fles uit het betere gamma willen aanschaffen, zijn eraan voor de moeite.

Zoete wijnen In 2013 maken de zoete wijnen hun grote comeback, zoals tafelwijn op basis van moscato. Ook rode blends die de zoete kant opgaan, zullen scoren.

Wijn van de tap Innovatieve tapinstallaties en keg-systemen moeten de horeca ook meer mogelijkheden bieden. Krijgen we binnenkort sterke dranken of wijnen van de tap?

Digitale kaarten
De digitalisering bereikt de horecasector. Gedigitaliseerde wijn-, bier- en cocktailkaarten – denk aan tablets geïntegreerd in de eettafel of in de toog van bar – bieden de klanten meer suggesties met uitgebreidere informatie, zowel visueel als tekstueel.

Biertuinen
Ook de biertuinen met nieuwe food- en biertrends als centrale thema’s maken hun opwachting in 2013. Bedoeling: het aangename aan het nuttige koppelen. Of: op een informele manier culinaire nieuwigheden ontdekken. Klinkt aanlokkelijk. Wij zijn benieuwd. (DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content